Recenze: Doplavat domů - Deborah Levy

Název: Doplavat domů (Swimming Home)
Počet stran: 151
Žánr: Literatura světová - novely
Překladatel: Jana Kunová
Nakladatel: Odeon

Obálka: Ani tady celou knihu nezachránil styl edice Světové knihovny nebo-li polovina proužků s fotografií ženy nejspíš ve vodě. Tady se moc nelíbí její vlasy, protože mi to připomíná ty potvory z Harryho Pottera, když musel skočit do rybníka pro své přátele. Víte, co myslím? A už vůbec se mi nelíbí oční stíny, vždyť neladí ani s rtěnkou, podle mě.. Ale této knize jsem dala šanci kvůli anotaci, ze které jsem přečetla jen kousek a zase si pěkně pocuchala nervy.

Můj názor: Docela klidný začátek dovolené se změní díky ženě, která plavala nahá v bazénu pronajaté vily. Vyskytly se zde i odhady jestli to není medvěd, ale věci do rukou vzala básníkova manželka Isabel, která se rozhodne skočit do bazénu a vytáhnout záhadnou ženu, jenž nakonec nabídne pokoj, aby nemusela do hotelu, ale ostatní už jde kolem ní. Byla to přihrávka manželovi, ale uvědomil si to?

Už při první větě mi to zavánělo neplechou ze strany manžela Joea a moje odhady byly správné. Nesnáším, když tohle udělá někdo, i když má manželku a dceru, ale jak moje mamka tvrdí: chlapi jsou stejní, samozřejmě ne opravdu všichni. Pořád se najde sem tam i nějaký gentleman. Asi vám došlo, co jsem myslela, ale nevím, proč, tady se mi to příčilo a vadilo mi to.
 Různí lidé, různé příběhy, do kterých nahlížíme. Správce Jurgen, jež je tajně zamilovaný do dívky, jenž ho nereviduje, neboť je oblouzněná někým jiným. Isabela, reportérka, která přehlíží manžela a co nejméně s ním mluví. Dcera Nina zalíbená do muže a ona sama se stává přes léto ženou. A přátelé rodiny Laura a Mitchell, dva opaky. Ona je vysoká a hubená, zatímco Mitchell je obtloustlý a všude možně nahromadil dluhy. V neposlední řadě je paní Sheridanová, která si myslí, že jí chce zabít host od vedle.

Kitty mi vadila prostě už od začátku knihy. Připletla se do jejich cesty kvůli popletení termínů a až moc se zajímala o Joea, přičemž skoro neviděla hmatatelnou lásku od jiného. Byla jeho obdivovatelka básní a botanička, která přijela tak trochu pracovat. Roztěkaná a trochu šílená dívka podle jejího chování, ale především byla zvláštní.

Jedna nečekaná osoba a všechny životy jsou vzhůru nohama, ale činy se nemění až na výjimky. Joe stále ztrácí své pero, Nina ho nachází.. Přesto Kitty napíše báseň a chce, aby si ji Joe přečetl. Bylo to volání o pomoc. Jen konec zanechá tíhu bolesti v srdci rodiny.

Lidé se zastavovali a otáčeli se za ní.

Poslední dobou mi připadá, že mám štěstí na hrozné knihy. Hlavně teď, když jsem začala psát recenze a nebo si to prostě jen nalhávám a sahám po knihách a myslím si, že se mi budou líbit. Asi bych tuto nečetla, jenže jsem se domnívala, že ji jeden člověk četl, ale nebylo tomu tak. No co, každý se občas splete, ale zpátky ke knize. Prosím, už nikdy víc! Je to má druhá kniha ze svazků Světové knihovny a zrovna dvakrát jsem nadšená nebyla, to ani poprvé, tak snad mě nezklame svazek Kabinet, který jsem ukořistila za pár kaček v Buxu.

Doplavat domů se probojovalo do finále Bookerovy ceny 2012? Cože? Štípněte mě jestli se mi to nezdá. Z mého pohledu byla kniha děs běs o ničem. Nuda, nuda.. podržte se zase nuda. Dovolená přátel, která je stále stejná i přes neznámou. Některé scény byly úplně zbytečné a doslov úplně plýtval mým časem! Na co doslov, když si každý čtenář domyslí, co to asi tak bylo? Byla to tragédie. Konec, žádný doslov, kde se přirovnává k jiným knihám. Dodatek mě taky nebavil, těšila jsem se na završení děje bez epilogu někoho jiného. Kniha je spíše pro starší lidi než pro 15ctileté jako jsem já, ale většinu jsem chápala. Nemyslím si, ale že věk nějak dokáže ovlivnit postoj na knihu, sice se naše názory mění a my stále dospíváme, ale i tak pochybuji, že bych dala jiné hodnocení než jaké si náležitě zaslouží.

Z mého hlediska nečekejte pohodové čtení, od kterého se odreagujete, sice je to krátké, ale zato tragédie, která vás nechá v klidu dočíst poslední slova.

Mé hodnocení: 1 hvězdička