neděle 9. listopadu 2014

Recenze: Pekáč buchet - Kateřina Petrusová

Název: Pekáč buchet
Počet stran: 159
Jazykový korektor: Olga Tesařová
Nakladatel: Fragment

Obálka: Buchty, rohlíky, brokolice a další potraviny? Moje první reakce na obálku byla: To si dělají srandu? Ano, Klára miluje jídlo, ale, že ve stejném duchu bude obálka jsem nečekala ani náhodou. Ale když se dívám vícekrát na suroviny, chlapa oděného do půlky těla a ženu, jenž  ho dalekohledem pozoruje, jen se uculuji a sama sobě si říkám, že se mi líbí jako název, který je jak jinak dvojsmyslný.
Dodám, že i druhá kniha má velmi pěkný prezentační výjev, který leccos vypoví o něčem v knize a mě to samozřejmě celé uniklo (nečekaně) a až v osudném momentu jsem zjistila, co to asi tak bude. Kdo četl, pochopí.

Můj názor: Běžecký pás, ufuněná Klára a drzý trenér. Hned na začátku veselo. Být milovníkem jídla a nemít rychlý spalovací metabolismus, je za trest. Sama to ví Klára, která v tom lítá. Není dokonalá a na jejím těle se najde více tukových polštářků, než by chtěla, ale vábící dovednosti jakéhokoliv jídla jsou famózní. Aby ne, když pracuje v časopise a její povinností je psát o jídle a chystat jídlo na focení, nemluvně o recenzování pokrmů v restauracích.
Není se tedy divit, proč nechtěla místo své kolegyně, která měla úraz, jít na rozhovor s mladičkým sportovcem, když měla rezervaci v italské restauraci. Ale povolí pod pohledem své šéfredaktorky a načančaná svou druhou kolegyní jde na místo setkání, které jak jinak paní Petrusová okořenila svým humorem.

Už na začátku knihy jsem se bavila. Styl spisovatelky mám ráda a je to jedna z českých spisovatelek, kterou mám ráda (a asi jediná). Měla jsem tu čest s ní už u knihy S hlavou v oblacích (pejru), takže jsem byla ráda, když bylo pár zmínek v této knize o Winterovi a jeho ženě. Při čtení komentářů po dočtení knihy jsem jen kulila oči, protože někteří srovnávali setkání Kláry a Matouše k Anastasii a Greyovi. Mně to tedy tak nepřišlo, i když obě zaskakovaly za své přítelkyně a dělaly se sexy muži rozhovory.

Z nevinného setkání kvůli stížnosti se stává více plánovaných i neplánovaných schůzek, hovorů a trochu i toho laškování. A Klára si začíná uvědomovat jednu věc, proti které byla od samého začátku. Přece není jako ostatní ženy, jenže se mýlila.

Klára a Matouš, dvě postavy, které jsem si oblíbila naprosto hned. Klára byla sympatická, prostě super ženská, jenž o sobě tvrdila, že je gastrosexuálka a nenáviděla svého trenéra. Matouš byl opak. Pekáč buchet, čímž se Kláře podlamovaly kolena, když si přetáhl triko přes hlavu a ten druhý pekáč buchet, co dokázal sníst na posezení. Mistr ve svém oboru. Řeknu vám, že jsem nevěděla, že takový sport existuje.Kopřiva se mi hodně líbil, ale asi bych taky byla na větvi z toho, čemu se věnoval. Adrenalinový (nebezpečný) sport, to jde kolem mě velkým obloukem. A ostatní postavy byly postranní pamlsky. Ach jo, někdy opravdu hrdinkám závidím jejich partnery.

„Stůj tady a nikoho sem nepouštěj. Nenech se podplatit ani přemluvit. Klidně je i zmlať, kdyby se snažili tady začít stavět stan. Hned jsem zpátky.“

Humorná kniha s nečekaným zvratem na konci. Nenechal mě chladnou, ač jsem se snažila sebevíc. Nečekala jsem takovou změnu zrovna od Petrusové. Od jiných spisovatelů, kteří se v tom vyžívají ano, ale jinak ne.
 Další věc, co se mi líbila, byly recepty na začátcích kapitol. Pokud někdo z vás miluje pečení a vaření, určitě něco vyzkoušejte, protože mně už se při názvu sbíhaly sliny. Teda jen na některé.
 Velmi doporučuji podle mě úžasnou knihu, která si zaslouží můj obdiv. Dokázala ze mě získat smích, pláč a celou si mě získala. Sice nejsem na vaření stavěná, ale i tak mě nadchla.