Recenze: Slabé místo - L. J. Smith, Aubrey Clark

Díl: Šestnáctý
Série: Upíří deníky
Počet stran: 295
Žánr: Fantasy, Young Adult
Překladatel: Lucie Schürerová
Nakladatel: Fragment

Obálka: S každým dalším dílem se mi přestávají líbit obálky, ale i děj v knihách Upířích deníků. Z této série se mi líbí asi nejvíc obálka čtvrtého dílu, kde je znázorněn Damon Salvatore a to je asi vše. Skoro každý díl má jakoukoliv novou postavu; hlavní aktéry a pokud se nemýlím, tak i ty záporáky.

Můj názor: Upíří deníky nejsou prostě už ono. První díly byly pěkné, hříšní bratři Salvatore, kteří přišli do Fell’s Church a zamilovali se do dívky, jež byla vzhledově stejná jako Katherine Pierce, první poblouznění bratrů upírkou. Obyčejné studentky, Meredith, Bonnie a Elena, které začínaly nový rok školy, a samozřejmě nová nebezpečí v podobě Klause, dvojčat s červenými vlasy.., jenže od 11. dílu a výš to není to, co bych chtěla číst. Ano, kdo se dočetl nejméně k tomu 10. dílu, tak ví, co se stane, též mi to bylo líto, ale nebylo načase ukončit svět upírů? Trochu stran navíc a mohlo to končit happy endem, avšak spisovatelka ne a ne skončit a píše další, ovšem už ne tak zajímavé hrozby jako dříve. Šílený vědec, co chce vyhubit původní upíry? Nejstarší upír, který si zamanul, že zabije v dřívějších dílech Elenu? A jak přišel na někoho, jako je ona? Nedává mi to pochopení, ale zase bych se na to neměla tak dívat, protože je to žánr YA a tam je možné všechno.

Je to opravdu ironie, když čtu anotace, ve kterých jsou spoilery a to hned v první větě. K pláči. Proto jsem tedy vymazala první dvě věty v anotaci, aby někdo nebyl ukřivděný. Nechápu, jak to nakladatelství může vydat s věcmi, co jsou pro nás nové, hlavně pro ty, kteří třeba ještě nečetli předchozí díl. To potom nemá cenu číst, když víte konec děje, nebo, že se stane něco osudového. Je to škoda i u těchto dílů, protože jsou to knihy jako ostatní, ale na druhou stranu mě to více odrazuje od anotací, abych si nepřečetla ještě něco horšího.

Naši hrdinové se ocitají, pár let po vysoké, zase v nesnázích a to tedy už před koncem patnáctého dílu, kdy vybublá na povrch, kdo je doopravdy Jack a jaké má plány. Po odhalení bych raději brala verzi seriálové minulosti, kde byl též šílený vědec, ale pokud si dobře vzpomínám, ten je mučil. Byla by to lepší verze, i když bych nesnesla, kdyby se mu dostal pod ruky upír, kterého má na seznamu. Proti šílenému vědci stojí všichni v partě, ale dokáží ho zabít?

Začnu Elenou, protože celou sérii začala. Zprotivila se mi. Pokaždé když vystupovala na scéně nesedla mi. Oba bratry měla omotané kolem prstu, i když to byl vždycky Stefan, měla ve svém srdci místo i pro Damona, který si pořád myslel, že jednou bude se svou princeznou temnoty. Ale to už víme dávno. V tomhle díle mi připadala jako někdo, co si o sobě myslí víc než by měl. Prožívala muka, ano, jenže ona něco řekla a všichni už poskakovali, aby ji učinili šťastnou. Vůbec se mi to nelíbilo. Bylo to, jako by její přátelé byli smečka psů, která ji měla poslouchat. Takže jsem trochu ráda, co se stalo
 Ach, Damone, co se stalo s tím nespoutaným upírem, kterému bylo všechno jedno? I on se změnil po všech dílech, ale až tak.., už to nebyla jen Elena, o níž se zajímal a nebyla mu ukradená. Sice ho mám i tak ráda, ale měla jsem ho radši, když byl sám sebou a dělal si co chtěl. Jediné, co mohu říct je, že se každý mění a starší bráška tomu je příkladem. I on byl zlomen svým zármutkem.
 Ostatní postavy, jak je známe. Matt, Bonnie, Meredith, Alaric a další noví, samozřejmě i paní Flowersová, na kterou se též nezapomnělo. I oni mají své osobní problémy, jež se snažili vyřešit, ale stále jsou to malé věci oproti vetší zkáze a to v podobě Jacka.
 Jack dokázal vytvořit „umělé“ upíry, nebo-li osoby, které měli být upíři, ale jen těžko rozeznatelní od normálních lidí. Jack chránil tajemství o svých upírech, aby byli nepřemožitelní, avšak každý „výrobek“ má svou achillovu patu. A to se snažili po celé době odhalit jeho nepřátelé, kteří bývali jeho přáteli.

Ale Elena to neudělala.

Díl se neobešel bez obětí ani bez akce odhalit lék a čelit dalšímu starému upírovi, jenž by mohl být spojenec, ale je to velmi nejisté. Nikdo nedokáže určit jeho postupy, natož, co by si mohl myslet, když nedal najevo ani grimasou. Ale jediný věděl kromě Jacka, jak ho zastavit.

Zdá se mi, že jsem už na takové knihy stará, i když před pár roky jsem opravdu milovala Upíří deníky a potřebovala vidět každý díl ze seriálu a přečíst si každou knihu. Ovšem teď mi je již 15náct let a nepřijde mi to tak. Přeci měl každý svou oblíbenou věc a mou byli upíři od Smith. Ovšem už to není tak kvalitní jako dříve. První díly knih a seriálu byly dobré, avšak už ne. V seriálu mi zase připadá, že natáčí všechno možný, jen ne to pravé.. Stále silným fanouškům Upířích deníků by se kniha mohla líbit, ale, kdo chce skončit tuto sérii, říkám jen překousněte to a vydrže. Pokud si myslím správně, tak by měl být 17. díl poslední.