Recenze: Padesát odstínů šedi - E. L. James

Série: Fifty Shades
Počet stran: 607
Žánr: Literatura světová - Romány
Rok vydání: 2012
Překladatel: Zdenka Lišková
Nakladatel: XYZ

Obálka: V knize jde o Christianovy šedé stíny, ale proč je přebal do modra? Pan Grey má ložnici do modra i nějaký ten oblek, ale barva, která dominuje je bez pochyby šedá. Vskutku, jelikož pod obalem se skrývají šedé desky, šedá kravata… a padesát odstínů šedi. Obálka se mi líbí jako zbylé dvě, které mají na obálce znak něčeho, co se objevuje v knize. Tady to byla blyštivá kravata, kterou si Grey značně oblíbil. Po čem asi, že? Jsem ráda, že se drželi původní obálky, která vyšla stejně tak jako v jiných zemích. Mimoto se mi líbí vyrytá písmena na přebalu. Mohu prstem jezdit  po obale a cítit vyrytá písmena knihy, která ovládla svět. Nemám žádné výtky k této obálce, ale jak jistě každý ví, vyšel paperback s novou obálkou díky filmu. Ta také není špatná, avšak mohla být určitě ještě hezčí na hardbacku ve stylu Nabíječe.

Můj názor: Anastasie je studentka literatury a dobrá přítelkyně Kate, kterou musí zastoupit na rozhovoru s mladým a především bohatým mužem, jenž si toho za svůj život vytrpěl více než kterýkoli jiný. Ošálí ji, tak jako ona jeho. Anastasie na něj a na rozhovor nemůže přestat myslet i z toho důvodu, jak se ztrapnila při příchodu, ale i u pikantnější otázky na tělo. A že to bylo něco! Ale především to byl muž, co dokázal, aby v ní vzplanul neznámý cit a zvláštní šimrání v břichu.

Hodně lidí si stěžovalo na přebytek vnitřní bohyně, která je štvala svým chováním. Musím uznat, že mi nepřišlo, že by jí bylo nějak moc – mně ani nevadila, spíš bavila, když máchala svými střapci roztleskávačky. Spíše mi vadilo opakující se věci, co oba dva dělali. Ana rudla, kousala se do rtu a skenovala své ruce, zatímco Christian nakláněl hlavu na stranu a culil se.

A co mi nedávalo klid byly Christianovy náhlé změny chování. Jednu dobu byl na svůj věk radostný, vtipný a zábavný muž.., Anastasie něco udělala nebo se stalo něco mimo je a hned to byl chladný a nedostupný muž, který sotva řekl, co ho donutilo k ostražitosti místo radosti. Rozhodně spisovatelka mohla ubrat na jeho přemrštěné kontrole všude, kde byl. Dostal všechno, co si zamanul díky tomu, že mu nikdo neřekl ne, jenže když to bylo odmítnutí Anastasie vzrušovalo ho to a chtěl ji přinejmenším naplácat. Tak trochu jsem s Anastasií na začátku souhlasila, když tvrdila, že se chová jako maniak posedlý kontrolou. Mimoto mi bylo líto jeho minulosti a čím vším si musel projít jako malý chlapec. I takové drobnosti, co jsme se o něm dozvěděli v prvním díle mi svíraly srdce. Sice se mi Grey líbí, ale mám tu pořád jednu černou tečku u něj a zase u chování. S prominutím se mi občas jevil jako uchyl, co nemyslí na nic jiného než na své zvrhlé choutky.., nebo když nazval Anastasii sladkou holčičkou, pardon, ale to se mi jevil jako pedofil. Vím, že to nebyla urážka, líbilo se mu jen pomyšlení na to, že už na něj byla připravená…

Jedno roztrhnutí obálky změnilo Anin pohled na Christiana a jeho svět. Vztah mezi dominantním mužem a submisivní ženou. Anastasie chce jeho srdce a květiny, ale to je to, co on neumí dát a  místo toho vyžaduje vztah, o kterém by ji ani ve snu nenapadlo myslet. Je schopna v sobě najít alespoň jednu submisivní kost, aby se mu poddala? Ana se snažila být hodnou sub v herně, ale její zlozvyky zůstaly. Kousala si pořád ret, i když věděla, co to s ním dělá a protáčení očí taky. Za to by ji nejraději naplácal a pak oš*kal, ovšem zvládala neprotáčet oči ke stropu a když už to tedy udělala, tak po tmě… Ana se bude nadále snažit a on ji zkusí dát to, po čem touží, ale ani pro jednoho to nebude procházka růžovou zahradou. Něco víc, aby se potěšili vzájemně. Grey se tedy poctivě snaží, ale zarážely mě dary v hodnotě několika tisíc pro Anu. Jako omluvu ji pošle knihy za několik tisíc, pro jejich „laškovaní“ dárek též v takové hodnotě a  k promoci za desítky tisíc? Pracháč ve vymyšleném světě. To sedí, vždyť to je nemožné, pro někoho to může být normální, když si žije v bavlnce, jenže pro ostatní, kdo nejsou tak bohatí ne.

Emaily mezi Anou a Christianem byly zábavné, jelikož se neobešly bez humoru, ale jak které. Vtipy překypovali i mimo emaily a bylo to hezké zpříjemnění od neustálé kontroly a dotírání na kladnou odpověď ohledně smlouvy.

Jiskřilo to mezi nimi a hodně. Atmosféra kolem nich, když byli sami, začala elektrizovat a Aně se o sto šest rozbušilo srdce a Bohyně byla v pozoru. Neříkám, že by mě tyto scény nějak vadily či urážely, ale ono se to stávalo ob pár stran. Pan Grey je tedy zvrhlík. Divím se, že ho tam občas nenazvala nymfomanem, protože už jen viděl Anu, měl chuť si ji vzít kdekoliv, i kdyby měli mít obecenstvo. Na to, že ji chce jako sub, mi připadalo, že jsou trochu pořád v jednom a tom samém. Sice bičík či důtky zlepšily jejich slast, ale ve finále to bylo stejné jako v předchozí scéně a minimum bylo, když Ana vyvrcholila „bez něj“.

„Je hrozně těžké vyrůstat v dokonalé rodině, když sama taková nejsi.“

Kniha poskytuje oddychové čtení, které vám zabere pár dní, ne-li hodin. Nemáte rádi knihy, co se již na pohled tváří jako bichle? Nedávejte jim košem! Sice má každý díl z této trilogie 600 stran, ale příběh vám utíká před očima a než se nadějete, máte přečteno sto stran a opravdu. Po škole jsem si četla několik hodin doma a vždy se divila, jak rychle jsem to zvládla. Ovšem jsou to knihy spíše pro čtenáře, kteří nemají až tak velké požadavky na knihy – rozhodně u těchto knih nečekejte filozofické myšlenky hlavní postavy.

Velké procento lidí knihu četlo a názory jsou různé. Pro někoho je to úžasná kniha, ve které se zrcadlí naše tajné sny a touhy a pro někoho zas brak, který neměl spatřit světlo. Mně se osobně kniha líbila, ale mé očekávání bylo trochu víc než jsem si myslela. Ano, líbilo se mi to, ale trošku jsem o tom měla jiné představy. Grey byl dle mých představ, než jsem si přečetla knihu, dokonalý, bez chyb a úžasný dominantní muž ve své herně. Splnilo se to? Tak trochu, rozhodně jsem nečekala, že bude posedlý kontrolou a že si hned bude dělat starosti, když mu Anastasia neodepíše, jak slíbila. Anastásii jsem si zase představovala horší než byla, kvůli komentářům, jenž jsem si občas přečetla. A její bohyni taky, ale nebyly tak hrozné.

Láká vás svět Christiana Greye a jeho odstínů šedi? Přečtěte si knihu. Možná vás pohltí jako některé nebo ne. Je jen na vás jestli odhalíte jeho život jako já.