Recenze: Vykoupení - L. J. Smith, Aubrey Clark

Díl: Sedmnáctý
Série: Upíří deníky
Počet stran: 295
Žánr: Sci-fi, fantasy - romány
Překladatel: Lucie Schürerová
Nakladatel: Fragment

Obálka: Jako každá druhá v této sérii. Série se prezentovala jen půlkou jednoho obličeje - hlavních aktérů, ale postupně i obličeji nepřátel, až z toho vznikly dvě půlky různých tváří postav. Poslední díl mě nenadchl svou obálkou ani příběhem - vše mi připadá ohrané jako tyto tváře. Proč nezavršil díl s tvářemi dvou zbývajících postav? Byl by to sice spoiler, ale možná lepší než tváře dvou dívek - Bonnie a Meredith? Ach, díkybohu za mou fantazii, jelikož tyhle tváře se mi rozhodně nelíbí ani v nejmenším.

Můj názor: Elena Gilbertová, jež se blíží k zatracení, dostane ještě jednu šanci od Strážkyň Nebeského soudu. Vrátit se do doby, kdy to vše začalo. V den, kdy se setkala s bratry Salvatory. V den, kdy se zlo probudilo a následovalo nevinnými úmrtími. Jen s jedním prostým úkolem – zabránit prolít nevinnou krev a očistit bratry. Dokáže úkol splnit i přes své štěstí a lásku k Damonovi a Stefanovi? Splní úkol, bude žít. Nesplní, umře.

Nechci být zlá na fanoušky knih či seriálu, ale pro mě je to už jen jedna velká slátanina. Sice jsem na tom „vyrostla“, nebo spíše na Stefanových denících - i ty mi teď připadají lepší, než 17. dílů, ve kterých se od 11. dílů nic moc neděje. Šílený vědec, Původní upíři, Strážkyně, cesta do minulosti už není to, čím se Upíří deníky tvořily. Putování do Temné dimenze, první Prvorozený upír - to vše bylo pro můj nevyspělý mozek úžasné, jenže když se dívám na předešlé díly s vyspělejším mozkem, říkám si, že kdybych začala sérii dnes, nebylo by to strhující až vzrušující.

Nikdo se nemůže smířit, že by mezi nimi nebyla ta veselá Elena. A nejvíce Damon, který by udělal cokoliv jen, aby měl svou princeznu temnoty zase mezi živými. Nemůže přijít i o Elenu, jenže Strážkyně měly s Elenou a Damonem dohodu. Strážkyně nezajímá, že by mu způsobily bolest a odloučily ho od jeho lásky.

Pouhé jedno kývnutí a Elena se ocitá v dnu, kdy potkala své dvě osudové lásky a své nezkažené kamarádky nadpřirozenem. Není tu ale proto, aby se bavila a řešila, kdo je ten nový kluk, který přijel do školy – Stefan. Její láska k němu je stále silná jako v budoucnosti a jen pohled na něj ji rozbušilo srdce rychleji… Jenže teď musí vypátrat i Damona, nikoli obráceně a po cestě napravení nesmí šlápnout vedle, pokud ano, je zatracena. Není lehké změnit sled událostí, které skončily krveprolitím, protože neví, co udělá starší bráška Stefana. Po jednom skutku, ovšem napáchá jen větší škody, které mohly přinést více obětí.

Při změně událostí se setkáváme i s Katherine Pierce, (dřívější) láska Salvatorů a taktéž stvořitelka jich jako upírů. V minulých dílech přinesla jen neštěstí, ale v tomto díle nikoli. Zde přinášela jiné city s jinými pohnutkami, avšak uspěla, tak jak chtěla?

Bohužel skoro všech 16. dílů přišlo v zatracení, jelikož by se dalo říct, že spisovatelka vše smazala jedním kouzelným proutkem. Elena se vrátila zpátky v čase a jakoby předešlé díly neexistovaly. Tím jsem byla rozhořčená, protože spisovatelka mohla, ba i dokázala sérii zkrátit o několik dílů, když my čtenáři dostali takovou podpásovku.

Selhala.

V posledním díle mi trochu přišlo utažené za vlasy chování všech, ať už to byl kdokoli. Elena musí splnit úkol, už jen pro svůj vlastní život a všichni se rázem změní? Damon se měnil krůček po krůčku každým dílem, ale tady? Ze zloducha se stal anděl, který ji s radostí vyjde vstříc během jedné knihy. Opravdu? To samé bylo s Katherine – vždy Elenou opovrhovala a teď ji pomohla? I když to bylo kvůli bratrům Salvatore, ale i tak. Člověk, upír nedokáže hned změnit svou povahu, jak někdo pískne. Trochu nedomyšlené.

Závěrečný díl se nemohl obejít bez komplikací a převrácené dějové linky, kde nic nešlo podle plánu, jak si Elena myslela. Nečekané zvraty, nečekaná budoucnost… Je zajímavé, že některé díly měly až čtyři sta stran a poslední necelých tři sta stran - to už spisovatelka neměla o čem psát? Já jen mohu dodat, že jsem ráda, že celá série Upířích deníků skončila.