Recenze: Dobrý proti severáku / Každá sedmá vlna - Daniel Glattauer

Název: Dobrý proti severáku / Každá sedmá vlna (Gut gegen Nordwind / Alle sieben Wellen)
Počet stran: 445
Žánr: Literatura světová - romány
Překladatel: Iva Kratochvílová
Nakladatel: Host

Říkáte si, kde jsou anotace na na nadcházející dva díly v jedné knize? Je to prosté; spoilery!

Obálka:  Šálek čaje nikdy nesmí chybět, i když se jedná o pouhé mailování mezi dvěma cizími lidmi, co se nikdy neviděli. Obálka je příjemná na koukání, byť se poukazuje na obyčejné věci jako jsou sluchátka, notebook…, ale o to přeci jde, že? Těžko by si psali v dnešní době ručně psané dopisy, ale kdo ví, třeba by to bylo zajímavé. Přestože mi moc nesedí obálka v jemném nádechu fialové ke svítivé žluté - na obálce mě především upoutává žlutá od ostatního, pod obálkou se skrývají neskutečně úžasné věci.

Můj názor: Pouhé písmenko navíc svedlo Emmi do cesty Lea,  když si přes email chtěla zrušit předplatné časopisu Like. Leo ji mile vyvedl z omylu, že si u něj asi těžko zruší předplatné a nic víc. Až po pár měsících se zase dostanou do kontaktu, o Vánocích, kdy Emmi rozesílá maily a díky jednomu vánočnímu přání se pomaloučku rozjíždí nezávazná konverzace. Existují jenom oni dva, nic víc. Žádná realita a hlavně žádné věci z jejich osobního života. Ale je ta konverzace tak nevinná, jak si mysleli, že po celou dobu bude?

Emmi mi na začátku přišla jako osoba, co chce mít všechno podle sebe a nikdo jiný jí do toho nesmí mluvit, ale postupem času mi přirostla k srdci jako Leo, ovšem ten skoro už na začátku. Šťastně vdaná za klidného muže, má skvělou práci, přátelé, jenže Leo je jiný. Nedá jí spát a šťastné chvilky tráví u sklenky whisky ve společnosti virtuálního Lea v jejich společném království.

Leo je typ chlapa, kterého bych jednou chtěla potkat. Už od začátku mi byl sympatický až filozoficky naladěný. Žádný nervák, vše dokázal s Emmi probrat v klidu, i když se občas oba navzájem škádlili. Milý, vstřícný a ne zrovna k zahození muž. Rozvážlivý na slova, ovšem když si otevře sklenku dobrého červeného, hází rozvážlivost za hlavu a píše to, co se mu dere uvolněností na jazyk. A že i v opilosti je roztomilý!

Tlachání o bezvýznamným věcech není zábava a společně se pouštějí po tenkém ledu. Oba jsou svými protějšky natolik okouzlení, že se nedokážou vyhnout otázce, zda-li se setkají. Dokážou se sekat, aniž by nějak poškodili svou konverzaci? Budou si nadále psát jako doposud? Nebudou ze sebe zklamaní, potom co si každý díky své fantazii vykouzlil dokonalou osobu díky slovům? Udělají osudný krok vstříc, nebo se budou choulit nejistotou za svým monitorem?

Dobrý proti severáku by si měl každý přečíst, kdo lne k romantice, ale i čtenáři, co hledají jiné žánry. Není to jen o vykvétajícím vztahu mezi dvěma lidmi, ale i o všech strastech běžného života. Slova Daniela Glattauera držela celou dobu první knihu ve skvělé atmosféře i přes pár chmurných myšlenek, bez nichž by to asi nebylo ono, jelikož nikdo nemá dokonalý život a Emmi s Leem nejsou výjimkou. Můžete být skeptický, můžete se smát, plakat, ale obě knihy vám přilnou k srdci natolik, že si budete jejich atmosféru vychutnávat i potom co knihu dočtete. Nehledě na to, že i tento spisovatel umí tahat za nitky tak skvěle, že si budete s pláčem skoro trhat vlasy napětím.

Když vidím, že mi od vás došel e-mail, rozbuší se mi srdce.
To je dnes stejné jako včera i jako před sedmi měsíci.

Každá sedmá vlna krásně navazuje na první díl i přes časové skoky. Musím přiznat, že první díl byl o trošku lepší, protože jsem nebyla tak nejistá jako při čtení druhé části. Jsem ráda, že mám dvě knihy v jedné, poněvadž bych to asi nepřežila, kdybych nemohla pokračovat v další kapitole jejich životů. Nový náhled na život po těžké zkoušce… Druhému dílu nechybí překvapení, napětí, ani pocit, kdy spadne čtenáři kámen ze srdce. Nechte se i po druhé svézt životy dvou odlišných lidí, stojí to za to.

Přestože je celá kniha tvořená z mailů, ať už jednoslabičných po několikastránkové zprávy, není nouze o popis, prostě není třeba. E-maily vše vypoví i o Leovu pyžamu, i když by bylo hezké ho osahat. A v poslední řadě velmi ráda všem doporučím skvělý román, co koná dobro proti severáku a v lásce přes e-maily.