Recenze: Poslední nádech - Lucy Clarke

Název: Poslední nádech (A Single Breath)
Počet stran: 303
Žánr: Literatura světová - romány
Překladatel: Eva Štěpánková
Nakladatel: Grada

Obálka: Tak prostá a tolik slibující tajemství… Kniha mě už před pár měsíci zaujala svou obálkou a mně se neskutečně zalíbila tím písmem a obyčejným molem uprostřed nicoty. Tentokrát nezklamala a udělala své knize čest, jelikož obálka není jediná, za co stojí si tuto krásku přečíst. Pod ní se ukrývá příběh plný pavučiny lží a o touze ji rozmotat s romantickým nádechem.

Můj názor: Evě nic nechybělo. Měla práci, jež ji bavila a manžela, kterého milovala nade vše, ale všechno se sesypalo jako dům z karet, když Jackson, její manžel, zemřel nešťastnou náhodou na moři a ona se dozvídá, že ho vlastně skoro ani neznala. Jsou dva roky opravdu málo na poznání člověka, s nímž žila a plánovala založit rodinu? Eva odjíždí do Tasmánie za Jacksonovou rodinou - konečně se seznámit a zjistit více o životě jejího manžela, avšak co se nečekaně dovídá je mnohem horší než noční můra.

Eva dokázala být silná a rozvážná žena v hektických situacích, do kterých jí přivádělo její povolání, ale Jacksonova smrt ji natolik ochromila, že nedokázala být silná, ani rozvážná. Jediné co opravdu chtěla bylo odjet do Tasmánie, aby zjistila o Jacksonovi to, co se nestihla dovědět z jeho minulosti… Popravdě jsem si Evu zalíbila i přes její věčné nářky nad Jacksonem a její skoro posedlostí, že za tím musí být něco víc. Obdivovala jsem ji, jak se se všemi lži, ale i pravdou dokázala vyrovnat, poněvadž to si nezasloužila. Ne žena, která si přála jen lásku od manžela.

Saul, Jacksonův bratr, mi byl již od začátku sympatický i přes jeho odměřené chování k Evě a její nejlepší kamarádce Callie, ačkoli netoužil po kladení otázek ohledně bratra, jemuž nemohl přijít na jméno. Přestože byl chladný vůči nim, hlavně k Evě, jeho chování se pomalu měnilo díky sběhu událostí, které je k sobě chtě nechtě sblížilo. Saul se posléze ztrácí v citech a i jemu začnou vrtat hlavou myšlenky o všem, co se stalo… Pro mě byl velmi důležitou osobou v životě Evy, poněvadž ji dokázal držet spolu s Callie nad vodou, aby se psychicky nezhroutila.

Celkem často jsem se přistihla přitom, jak knihu spojuji s knihou Společenství stínů, co jsem minulý měsíc četla, protože měly podobnou zápletku - obě ženy ztratily své muže při nešťastné náhodě na moři a jejich těla nejsou nalezena. Jak Eva, tak i Kath si své muže braly vcelku narychlo a ani jedna nedokázala říct, že své muže znaly velmi dobře, aby za to daly ruce do ohně. Nevadily mi podobné příběhy, které se i tak od sebe lišily vším možným, ale určitá nitka, která je k sobě svazovala přece jen byla.

Tasmánie. To jedno pouhé slovo ve mně vyvolává tolik obrazů v mé hlavě - moře při západu slunce, volné potápění, mořské živočichy, pralesy, klid… Spisovatelka si krásně vyhrála s popisem krajiny, kde se Eva za honbou pravdy ocitla. Ale popravdě řečeno se mi více zamlouval fiktivní ostrov Wattleboon než city Melbourne, co bylo prostě jedno velké město s tucty lidí, mrakodrapů a smogem, kam složitá cesta citů Evu dostala.

A čím víc se lži prohlubovaly, tím bylo těžší dostat se k pravdě.

Knihu vřele doporučuji, jelikož u ní se nebudete nikdy nudit jen z toho důvodu, že vás bude neustále překvapovat svým nečekaným sběhem a než se nadějete, budete knihu mít dočtenou do posledního slova. Mě samotnou kniha tolikrát šokovala, že jsem musela přímo hltat řádek po řádku, aby se i mně dostalo té spravedlnosti jako Evě a byla odhalena i ta nejmenší lež, co padla v jejím životě.

Je to příběh o podvodu té nejbližší osoby založen na lásce, který se otočil proti svému strůjci…, také ale příběh o nečekané lásce… Chcete se dozvědět víc? Neváhejte a přečtete si Poslední nádech, protože i vy budete jen taktak popadat svůj poslední nádech jako já.