Recenze: Box 21 - Roslund & Hellström

Název: Box 21
Počet stran: 398
Žánr: Detektivky
Rok vydání: 2012
Překladatel: Irena Kunovská
Nakladatel: Knižní klub

Obálka: Soutěž nejkrásnější obálka by nevyhrála, ale svým příběhem kniha dokázala upoutat a šokovat. Poprvé mě kniha natolik neupoutala svou obálkou - jen nějaká šmouha v podobě ženy a boxy, ale asi tím, že byla opravdu velmi levně v Levných knihách a já si řekla, že to vypadá zajímavě. I zde je vidět, že kniha nemusí mít skvostnou obálku, když stačí dobrý příběh. Ale abych vznesla i nějakou světlou stránku obálky - líbí se mi splynutí černé a nemocničně zelené barvy boxů, to je dobré jako písmo, až na tu oranžovou.
 Překousněte tuhle slabší stránku knihy a přečtěte si ji.

Můj názor: Příběh jedné mladičké dívky, jež se nechala zlákat dobře placenou prací do Švédska, kde přišla ledová sprcha: žádná práce snů, žádná volnost, jen jeden byt, svinský pasák, elektronický zámek a muži, před kterými musí roztahovat nohy a chovat se tak, jak chtějí oni. Jediný únik ji poskytuje myšlení, že to není její tělo, se kterým si všichni muži dělají, co chtějí... Až jejímu pasákovi přeteče pohár trpělivosti a ona neskončí zbičovaná v nemocnici.

Vyšetřování se ujímá vyhlášený policista Ewert Grens, který je ve své práci nejlepší, ale v osobním životě je to velký mrzák. Už od začátku autoři naznačovali tajemství, svíjející se okolo Ewerta, až nebylo k vydržení se ho dozvědět. Osud mu do života zasadil těžkou ránu, se kterou se nemusel poprat, ale zvládl to, i když byl oloupen o to nejlepší, co mohl mít. A s ním spolupracuje Sven, policista, otec a manžel v jednom, který to nemá lehké, co se týče jeho povolání a rodiny. Dobrý parťák pro Ewerta, který ho jako jediného snese.

Kniha je vyprávěná různými pohledy různých lidí; jednou prostitutky Lydii, podruhé policisti Ewerta, do třetice doktorkou, která má důležitý hlas, aby jednou provždy poslala muže, jenž je zodpovědný za všechny ublížení na zdraví… do vězení. Každá postava okořenila příběh něčím, co vás nutilo číst dál, dokud jste se nedostali až na konec knihy a vám se rozuzlilo celé tajemství. Jedno tajemství a kolik napáchalo škody. Stojí za takovou hanbu odhalit svůj stud, nebo ji raději pohřbít někde hluboko, aby se o hanbě nikdo nedozvěděl? Nikdo nečekal, že zbičovaná, ponižovaná žena dokáže zamávat s tolika lidskými životy jen kvůli jednomu špatnému slovu a její minulosti s mužem, který toto rozpoutal.

I když mi na poprvé kniha svým stylem připomínala trilogii Slabost Victorie Bergmanové, tak rychle vzala svůj osobitý spád a dělo se něco, nad čím mě nenapadlo ani za mák zamyslet se. V knize se toho dělo víc, než jen příběh prostitutky, šlo tu taky o obchod s drogami, díky kterému jsem se třeba dozvěděla, že když někdo něco pokazil, tak druhý si přizval muže, který měl své tarify, co se týkalo o vyřizování účtů…, o nešťastném zásahu, který připravil Erwerta o to, co měl a o jeho zadostiučinění vidět viníka za mřížemi, také však o studu, který zde hrál velmi významnou roli.

„Čas vypršel.“

Už od začátku jsem byla zvědavá, co se z toho nakonec vyklube a stálo to za to. Autoři si nechali své velké odhalení až na konec, ačkoli jsem si říkala, co budou následující stránky řešit, když jednu věc měli skoro za sebou. Nevím, čím to je, jestli je to tím, že toho mám přečteno celkem dost, ale během odhalování různých indícií jsem se dovtípila, kdo za to mohl a kdo v tom byl taky, i když zprvu osoba vydala tak nevině, že by se světem, kde šlo o obchodování s bílým masem, neměla nic společného… Mile mě překvapila i azbuka, která se knihou krátce mihla. Neumím rusky, ale tleskám těm, co dokáží azbuku rozlouskat, protože mi to přišlo jako shluk písmen, co nedávají žádný smysl.

Knihu doporučuji, jelikož není jen o chytání zločinců a o trhnu s bílým masem, ale také se tu několikrát nabízí morální otázka studu. Co jste ochotni udělat pro to, abyste svůj stud skryli? Kniha mě velmi překvapila a jsem ráda, že jsem si jí nakonec koupila - o překvapení nebyla nouze, o šoky už vůbec ne, přestože jí chybělo něco, co by ji vyneslo do výšin skvělých knih. I tak si Box 21 zaslouží pozornost.