pondělí 11. dubna 2016

Recenze: Nevěra - Paul Coelho (Audiokniha)

Žánr: Společenská próza
Délka: 7 hod. 59 min.
Interpret: Jana Stryková
Nakladatel: Tympanum - audioknihy

O příběhu jako takovém nevím, co si mám myslet. Nejspíš jsem si zrovna na rozjezd se spisovatelem Paulem Coelhem nevybrala tu správnou knihu. Myslela jsem si totiž, že každá jeho kniha je něčím víc, než ostatní knihy, brzy jsem však narazila na překážku, že tomu tak není.

Je to příběh o ženě, která všem na očích vede spokojený život ve Švýcarsku a nic ji nechybí, než se dostaví osobní krize, jež ji do života náhodou vpustí dávnou lásku Jacoba, s nímž jeden nevinný rozhovor vše spustí a je jen otázkou času, kdy to Lindu zcela pohltí… Je to příběh ženy, co se může stát každému z nás. Jednou budeme mít všechno, co budeme chtít a podruhé nebudeme mít nic jen kvůli jedné osobě či věci, co nás jednou oslnila a konečně se pro nás stala dosažitelná. Jenže co pak? Co potom až vyprchá vášeň? Jak silnou má člověk vůli, aby neskončil na úplném emočním dnu?

Jana Stryková má neskutečně zvučný hlas, který se hodí k hlavní postavě jako je Linda. Vypráví to tak, jak by se žena svěřovala své přítelkyni nad šálkem horké kávy někde v soukromí  - pochybovačně, ironicky, zoufale… Jak klesala hlasem, zvedala tón hlasu, tím víc jsem se do jejího vyprávění zaposlouchala, že byl nadlidský výkon přestat poslouchat. Podala skvělý výkon svým hlasem až bylo nepředstavitelně lehké si představit Lindu u všeho, co popisovala a stejně tak lehké bylo se do ní vcítit, když tápala mezi svými pocity. Janina barva hlasu opravdu výborně reprezentuje příběh. Přestože by se vám příběh jako takový nemusel líbit, tak už jen díky Janě si ho zaručeně užijete.

Zprvu mi znělky mezi jednotlivými kapitolami zněly nelibozvučně, ale jak nabývalo na kapitolách, tak se to mnohem lepšilo. I když se někomu může líbit klavír v doprovodu svištícího větru za osamělých dní s občasným zvukem života tam venku, na ulici, tak mně se to moc nelíbilo, ačkoliv mohu tvrdit, že pozvolná změna na melancholický tón klavíru se mi líbil mnohem víc.

Co je nevěra a co už není? Je nečekaný polibek nevěra? Co když milujete stále svého manžela, děti, ale dopustíte se bezmyšlenkovitě něčeho více s jiným mužem, než je váš manžel - je to už nevěra? Lindu trápí podobné myšlenky, které ji nedávají klid na duchovní rovnováze. Její mozek ví, že to, co dělá by se vůbec nemělo dít, jenže co když do hry vstoupí neukojitelná vášeň, jež ji oslepí a udělá bezmocnou? Kdo zvítězí - rozum nebo city?

Mé hodnocení příběhu: 3 hvězdičky
Mé hodnocení audioknihy: 4,5 hvězdičky

Audioknihu si můžete objednat tady: