čtvrtek 5. května 2016

Recenze: Všechno, úplně všechno - Nicola Yoon

Název: Všechno, úplně všechno (Everything, everything)
Počet stran: 294
Žánr: Literatura světová - romány
Překladatel: Vanda S. Ohnisková

Obálka: Taková nevinná, zamilovaná, že? I takový je příběh. Zpočátku mi přišla kýčovitá, oplácaná, nedokonalá, ale když se na tu obálku dívám po přečtení knihy, vrtím hlavou, co jsem si to myslela. Skvěle se hodí k příběhu, přestože originální obálka je o špetku hezčí. Strašně moc se mi líbí, že písmena jsou jakoby vykrojená z obrázku a dána na bílý podklad, to je vážně hezké. Srdce mi připomíná srdce zamilované dívky, jenž plesá nad klukem, pro které vzplálo a dodatečně i motýlky, co si dělají, co chtějí.

Můj názor: Madeline nezná nic jiného než dům, ve kterým bydlí se svou matkou a kam dochází vyučená sestra Karla, knihy a vyučovací hodiny se svými profesory přes Skype, dokud se do vedlejšího domu nepřistěhuje nová rodina a nebude se snažit s její rodinou se seznámit. A tím začíná její dobrodružství a v ní se rodí nové emoce, se kterými se ještě nesetkala, a které by mohly mít fatální dopad na její budoucnost. Najednou chce něco, co je vyloučené a co by ji mohlo ohrozit...

Madeline mi byla hned sympatická, i když byla velmi nemocná, tak oplývala optimismem a její myšlenky mi bylo čest číst a celkem všechny její postřehy jako by se týkaly i mě samotné, poněvadž v tu dobu jsem se cítila podobně jako ona, když její myšlenky přepadl Olly.
  Olly je kluk ve stejném věku jako Madeline a též se chce skamarádit s dívkou od vedle jako ona s ním, ale proč nemůže ven? Proč on nemůže dovnitř? Ani jednomu brzy nebudou stačit emaily vyměňující si večer, ani vzkazy na okně a vyvstane mezi nimi otázka života a smrti…
  Olly mi přišel jako vtipný a hezký kluk, co z legrace leze všude možně a jeho denní úbor se skládá z černého oblečení, i když v jeho rodině je to horší než si někdo mohl pomyslet na první pohled. Ale ani to mu nezabrání si užívat. Každý by si mohl říct, že s Madeline by tvořili dokonalý pár, ale nejde to…, jenže co když lákavá touha je o všechno, úplně všechno může připravit, tak i obohatit?

O knize jsem slyšela díky SnowFairy z Nicky's World of books, jelikož SnowFairy má tak skvělý vkus na knihy, že si vždycky nejednu toužím přečíst, ale tady jsem byla skálopevně přesvědčená, že tuhle knihu nebudu číst. Proč? Madeline je alergická na celý svět, přistěhuje se nějaký nový kluk a bum bác, najednou bude milovat celý svět kvůli jednomu klukovi? Musíte mě chápat, netušila jsem, že Madeline trpí vzácnou chorobou, kdy by mohla vyjít z domu a umřít. Zprvu mi z anotace přišlo, že je to nějaká simulantka, co nechce chodit do školy, ven… a až pak mi spadla pusa.

S touto nemocí jsem se setkala prvně a vážně jsem byla překvapená, že i něco takového může existovat. Být celé dny zavřená v domě, neužívat si venku s přáteli, neužívat si nic je opravdu těžké, i když Madeline měla postaráno, aby se doma neunudila k smrti a byla ráda za to, co může mít. Někdy je osud nefér vůči lidem, ale i příběh Madeline měl jeden háček, který nemusel být komplikovaný, takový jaký byl. Co když je všechno úplně jinak, než si kdo kdy myslel?

Můžeme mít tedy buďto nesmrtelnost, nebo vzpomínku na dotek.
 Nemůžeme mít oboje.

Kniha se mi od samého začátku do konce neskutečně moc líbila a jsem ráda, že jsem si ji půjčila v knihovně, když jsme na sebe pokukovaly. Nejenže příběh byl naprosto skvělý, tak i různé ilustrace byly nadmíru vtipné a povedené. Jediné, co mě trošku rozhněvalo byl jeden spoiler na jednu knihu, i když vůbec nevím, jestli ji budu číst, ale možné je všechno, když jsem si půjčila i tuto. I kapitoly mě nepřestávaly překvapovat, jelikož jednou kapitola činila jednu větu, po druhé několik stránek, to mi ale nevadilo, bylo to hezké rozptýlení od knih, které mají kapitolu po kapitole nabité tucty a tucty stran.

Vřele knihu doporučuji, jinak to ani nejde. Kniha byla plná první lásky, humoru, smutku, dobrodružství... Všeho, co od takové knihy můžete očekávat. Ani si to neuvědomíte a budete brzy na konci jako já až se do knihy začtete.