pátek 24. června 2016

Knihy na filmových plátnech



   Zdá se mi to, nebo každý několikátý film má knižní předlohu a se všemi těmi zfilmovanými knihami se roztrhl pytel? Připadá mi to tak. Otevřu časopis – chystá se nějaká kniha jako film, přihlásím se na sociální síť – nový trailer na film podle knihy… Co se to stalo, že všechno jde do kin? To mají filmaři a režiséři krizi, že nic nedokáží vytvořit a uchylují se ke knihám, které mají zajímavé náměty a musí se to ihned zfilmovat? Ovšemže tu hrají i velkou roli peníze, ale ty vynecháme. Neberte mě však tak, že jsem odpůrce filmů, to nejsem, jen mě to zarazilo.

  Po pravdě řečeno už párkrát jsem přemýšlela, proč tolik knih filmují - především dalšího Harryho Pottera, ale až včera jsem se nad tím tak trochu rozhořčila, když jsem si četla nový díl magazínu Neoluxor živě. Zase další knihy, co budou mít i filmovou podobu. Za chvíli budou knihy čistě jen ve sběhu obrazu... Abych se přiznala, tak strašně málo koukám na televizi, či si pustím nějaký film, takže pro mě tohle tak trochu znamená, že to stejně neuvidím a nebylo by tu, co řešit, ale je. Vlastně se tím představuje další poznatek, že kdybych chtěla přečíst tolik knih, jako filmů, co bych chtěla vidět, musela bych být nesmrtelná. Nemá někdo elixír na věčné mládí náhodou? - Ano, jsou knihy, které si fanoušci přejí vidět zfilmované, jenže když už nějaký vidím, tak je to pro mě buď katastrofa, nebo vyšší stupeň dobrého - není na knihy a ani nebude, inu občas nějaký film označím za epický.

  A proč jsem se vlastně nad takovou prkotinou rozhořčila? Nejsem jediná a ani nebudu, jež nesedlo obsazení či si tak film nepředstavovala. Mám chvilky, kdy občas komentuji film dle knihy, jak by to správně mělo být, jak tamta postava vypadá dle mé fantazie a tak dále...  To známe všichni a nemůžeme s tím nic dělat. Většinou mě však vytáčí, jak lidé dělají chytré, když viděli film, ale knihu nečetli a ještě poučují toho, jenž tu danou zfilmovanou knihu četl. Viz Hunger Games a v mém okolí i Fifty Shades of Grey. Ale asi mým největším problémem vůči tomuto tématu je to - ačkoliv jsem před několika lety taktéž toužila, aby všechny knihy, co se mi kdy líbily, byly natočeny, že ta kniha je tak moc jedinečná, že filmu se nedá rovnat a nějaké vytrhané momenty z knihy slepené do jednoho sledu obrazů nejsou to, co jsem četla a o čem fantazírovala. Bohužel je to takový názor, myšlenka, že se s ní jen mohu podělit, protože koho by bavil pětihodinový film, ne-li delší, jen aby ukojil svou touhu vidět celou knihu bavil?

  Nevadí mi, že se filmuje všechno možné - některé knihy ač si to zaslouží, či nezaslouží, jsou stejně nejlepší v našich hlavách točeny našimi fantazijními představami, přestože mě to zaráží, i když by nemělo, když velkou roli hrají peníze, ale co se dá dělat. Ať si natáčí, kdo co chce, jen by to nemělo přesahovat určité měřítko, nebo za chvíli budeme obklopeni čistě jen filmy díky knihám a producenti, režiséři a bůhví kolik dalších lidí nepřijdou s něčím, co nebude na popud titulů. A za chvíli tu budou jen lidi, co koukají na filmy a knihy budou odkládat na dobu  neurčitou.

A co mi vadí na zfilmované knize, když ji komentuji, jak by měl vypadat?
 1. Důležité momenty pro nás knihomoly se ve filmu neobjeví (budeme dělat, že to není vůbec celá kniha), nebo jsou poupravené, nebo o tolik zkrácené, že přijdou o své kouzlo.
  Já vím, že pět seti stránkovou knihu nemůžou zfilmovat celou, ale vy se prostě těšíte, jak uvidíte například v Eragonovi domeček, jenž postavil Safiře a ono nic. Místo toho dostanete nepodstatnou věc, i když tohle bude paradox - poslední trailery, co jsem viděla na chystané knihy zatím ukazovaly opravdu věci, co se v knize udály. Nebo například ve Vlku z Wall Streetu, ačkoliv ten byl dlouhý ažaž, že Jordan byl v léčebně...

2. Nesedí mi herci a jejich vzhled na danou postavu.
  S tím se jedině budu muset smířit, jelikož s tím opravdu nic nenadělám, ale jsou filmy, které nemám v plánu vidět jen kvůli obsazení, což může někomu připadat divné, ale třeba nechci vidět Pátou vlnu kvůli herečce, která hraje hlavní protagonistku, poněvadž ji nemůžu přijít na chuť. Nebo celou dobu si vedlejší postavu muže představuji jako bělocha a voila ve filmu je to černoch. A to stejné je i s prostředím. Vy si vysníte róby, jaké nosily postavy, ať už historické nebo klasické, v knize se píše, že byli na večeři, aby zpečetili jejich dohodu a ve filmu je to dlouhý stůl, kdy okamžik končí, když jim přinesou jednohubky.

3. Lidi, kteří vědí o knize úplně všechno díky filmu, kde není všechno.
  Vědí všechno, jsou největšími fanoušci a nikdo je nepředčí. Vážně? Tohle se dělo u mě ve škole, kdy přišel do kin další díl Hunger Games, všechny spolužačky byly team Peeta nebo Hurikán, po případně Finnick, ale pořádně nevěděly, že je kniha. Nebo taky knihu odsuzují na popud filmu, jenž nebyl tak kvalitní, jak si mysleli.

  Ráda se podívám na filmy, i když poslední pořádný film, jestliže nebudu počítat seriál, který jsem viděla naposled celkově v kině, televizi byl právě Fifty Shades of Grey v únoru a dnes je červen, ačkoliv u tohohle filmu se dá pochybovat, jestli je tak pořádný jako jiné. No... Mého volného času je tak málo, že jsem ráda, že si čtu a na filmy není čas. A když už jsem naťukla kvalitu. Další takovou věcí je provedení. Nehorázně mě mrzí, když film odfláknou, jen aby z toho měli zisk a celkově mi tím kazí i tu představu o knize. Kniha je taková bum a po filmu sotva štěkne pes, i když se ostatním lidem může film líbit.

   Ráda se na nějaký podívám, jen jsem tímhle článkem chtěla filozofovat nad tím, proč se točí kde co a nakonec to spadlo k tomu, co mi vadí na některých filmech. Rozhodně jsem nemínila být kritická vůči filmům, pokud Vám to tak přišlo, jen jsem se chtěla podělit s mými myšlenkami.
 Jak se stavíte Vy ke zfilmovaným knihám? Máte to podobně nebo Vám úplně protiřečím?


Obrázek: http://www.snorgtees.com/never-judge-a-book-by-its-movie

Žádné komentáře:

Okomentovat