sobota 4. června 2016

Svět knihy 2016


  Ani další rok Světa knihy jsem si nemohla nechat ujít a už vůbec jsem si nemohla nechat ujít tenhle článek, kterým si vynachválím tento rok ve znamení Skandinávských zemích!

  Jak už jsem se párkrát zmiňovala, studuji vysněnou školu v Praze a i nad ní se budu rozplývat, jelikož jsem měla brigádu na tomhle skvostném veletrhu díky ní, což nemusí být pro každého nějak velké povyražení, avšak mohlo by být, poněvadž má brigáda se skládala v tom, že jsem byla v Autorském salónku, kam přicházeli různí autoři, ať už na rozhovory, na posezení... Kdybych měla takovou brigádu pořád... Kéž by.

  Pro mě to bylo rozhodně nezapomenutelné, protože jsem měla čest obsluhovat autory jako byli Jorn Lier Horst, kterého jsem vlastně až na Světě knihy poznala, jelikož jsem ho vůbec neznala, Yrsa Sigurdardóttir a její manžel. Poprvé mi vůbec nedošlo, že je to Yrsa, vždyť na fotkách vypadala úplně jinak a potom procitnutí - já nalévám vodu Yrse! Bylo to pro mě nečekané překvapení, že div jsem si nesedla k nim a neposlouchala je. A samozřejmě se musím zmínit i o jejím doprovodu, nebo-li manželovi. Jak Yrsa, tak její manžel byli neskutečně milí lidé a bylo mi ctí s nimi sedět v jedné místnosti, ačkoliv jsem byla pouhá osoba, která se měla starat o to, zda měli neustále vodu a občerstvení. Mimo jiné jsem se setkala i se spisovatelkou Siri Pettersen, které nedávno vyšel fantasy román, i tu jsem poznala až zde. A po případně jsem měla čest vidět naživo, hlavně zblízka i finskou spisovatelku Johannu Sinisalo, ačkoliv nebyli jediní, které jsem viděla tak moc blízko...

  Když už se tu rozplývám nad autory, tak u nich ještě chvilku zůstaneme. Jak jen mi skončila brigáda, šinula jsem si to na besedu s hvězdami severské krimi alias s Jornem L. Horstem, Yrsou Sigurdardóttir a Anttim Tuomainem. Neskutečný zážitek. Autoři byli milí, plní energie a humor zrovna nechyběl - a to jsem si myslela, že lidé ze severu budou neustálí suchaři. Škoda, že program s nimi trval jen hodinu, byla bych totiž schopná je poslouchat přinejmenším další dvě hodiny, jelikož mluvili anglicky a skvěle artikulovali, především Antti, takže nebylo problém jim rozumět. Dozvěděla jsem se nové věci především o Anttim a Jornovi, ale i něco málo o Yrse, tu jsem však znala z této hvězdné trojice. Hodinka uplynula a přišlo to nejlepší - autogramiáda. Bylo k pobavení vědět, že celá ta dlouhá řada v hlavní hale byla především na Yrsu. Ano, byla jsem jako v sedmém nebi, když jsem na řadu přišla já. Budu se tu stále opakovat, ale naprosto skvělá ženská a spisovatelka... Abych pravdu řekla, tak můj nejlepší zážitek z celého Světa knihy byla setkání s Yrsou. Ačkoliv jsem za ní byla, hm, teoreticky třikrát, nepočítaje salónek, pořád byla usměvavá a neměla s tím žádný problém, jakožto ani s vyfotografováním se se mnou... (To je tak, když se chcete vyfotit s islandskou královnou, vezmete s sebou kamarádku, aby vás vyfotila a fotí vás několik fotografů k tomu...) Ráda dodám, že Yrsa měla skvělé boty! A nebyla bych to já, kdybych jí je hned na první autogramiádě nepochválila.

  A jelikož jsem tu dobu byla plná energie a nějaké ostýchání nebylo v plánu, tak jsem oslovila i její kolegy Anttiho a Jorna, když neměli, co dělat. Kdybyste mě znali a věděli přesně na koho koukat, tak byste mě poznali hned - div jsem neskákala do stropu, když souhlasili, že se se mnou vyfotí, ačkoli jsem se jim přiznala, že jsem od nich nic nečetla. Jenže tu bylo ale a šla jsem za nimi na podruhé, jelikož mému kamarádovi se nepovedly fotky. A zase - žádný problém v tom neviděli. Navíc Jorn mě svou poznámkou vcelku dost vyvedl z míry, když jsem mu oznámila, že jsem si přivedla lepšího fotografa. Běžně potkávám lidi, se kterými se chci vyfotit, ptající se, jestli ten kamarád, co nás fotí je můj přítel.... I přesto to byl skvělý zážitek. I když se přiznám, že z těch dvou jsem byla opravdu nadšená z Anttiho. Milý hlas, člověk, kolem něj jen pozitivní a humorná energie... (Umírala jsem nadšením, když jsem viděla na jeho oficiálních stránkách na Facebooku, že jsem tam zachycená s ním.)






  A posledního autora, kterého jsem si nechtěla nechat utéct je moderní fotr alias Dominik Landsman, jehož knihy mě nenechaly chladnou, ačkoliv můžete vědět, že české literatuře se opravdu velkým obloukem vyhýbám, ale když vám kamarádka pošle pár kousků z knihy a vy se popadáte za břicho, tak je těžké odolat.
 Beseda s ním probíhala ve veselém duchu, i když my diváci byli skoupí na slovo a moc se neptali, i když Landsman výstižně popsal, jak je to na takových besedách normální, že se lidé ostýchají mluvit. Sám nás pobavil pár historkami z besed a prozradil, že se chystá nová kniha o moderním páru, jež by měla vyjít ještě tento rok.
 Rozhodně si jeho knihy přečtěte, neboť s moderním fotrem a Čeňkem se nudit nebudete.







  A co jsem si vlastně nakonec odnesla z veletrhu? Ačkoliv jste přírůstky mohli vidět již ve chvástačce, musím se zmínit i zde: Knihy, hromadu záložek a edičáků a novin a letáčků..., no prostě haldu papíru a nové poznatky, které mi rozšířily vědění. Z knih mám opravdu velkou radost, jelikož některé jsem už četla a nemůžu si je vynachválit, jak byly skvělé. Ba i za skvělé ceny, to zase ano. Prostě úžasné knihy byly na každém kroku, to mi věřte. Mít bezedné konto, pískám si a kupuji každou knihu, jež mi tam padla do oka, ale to se nestalo, ale to je přání každého knihomola, ne že ne, aby mohl jen nakupovat a nakupovat knihy, jak je libo.

 Byla toho spousta a nadmíru jsem spokojená s tím, co mám. Spokojenost nade vše... K tomu jsem si zahrála na dobrosrdečnou a i mým kamarádkám nashromáždila pár záložek, nějakou tu slevu a především knihy. Takže vám radím, až nebudete moct zase na Svět knihy a budete chtít něco koupit, tak se můžete obrátit na mě.
 Pendlovat mezi křídly a halou bylo občas někdy těžké kvůli všem těm lidem, ale některé záložky, pohledy jsem si nemohla nechat ujít, ani vějíř od Joty s chlapcem, jenž je zobrazen na obálce Knihovny duší.... Jak říkám, záložek není nikdy dost.



  Prožila jsem toho nadmíru a mohu říct, že tento rok se mi líbil nejvíc z těch dvou, na které jsem se dostala a už se nehorázně těším až tu bude další ročník a další skvělý host jako Skandinávské země. Byla toho spousta, jako například švédské čtení a ochutnávka jejich specialit - švédský dort a dánské máslové sušenky u mě zabodovaly na celé čáře, minikurzy švédštiny, islandštiny a finštiny - něco nezapomenutelného, když mám ráda jazyky a ráda bych se je naučila, přestože nejlehčí mi přišel finský jazyk, beseda se známými blogery jako jsou Petr Čapek, Fojtík či Barbora Štěfkovič, jež mi připadala neskutečně milá a o níž jsem slyšela prvně, povídání o historii zemích s Katjou Kettu a dalšími, potkala se s Radkem Blažkem - neskutečně příjemný člověk jako na jeho videích...
  Vážně se jim to tento rok velmi podařilo a tleskám, jelikož si to všichni organizátoři zaslouží. Každý den byly připravené skvělé programy, poznala jsem díky nim spoustu nových knih, postřehla výslovnost některých zahraničních jmen jako třeba Stieg Larsson... Jsem ráda, že jsem se tam dostala, protože by byla škoda, kdyby ne a jen doufám, že i vy, kteří jste se tam nedostali, se dostanete třeba příští rok, poněvadž to za to stojí! Já si to užila rozhodně.

7 komentářů:

  1. Moc pěkný článek :) Taky jsem si Svět knihy užila a těším se na další příští rok :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji..., to já také, už po skončení jsem chtěla další a nedokázala o tom přestat mluvit. ;)

      Vymazat
  2. Tak tomu sa hovorí skvelá brigáda, byť tak blízko skvelých autorov :).
    Mňa veľmi prekvapilo, najmä u Fínov, že hoci sa o nich hovorí akí sú tichí a od druhých si robia odstup, tak na veľtrhu boli fantastický a ako si písala aj ty, Antti bol vtipný, alebo Katja Kettu večne usmiata. Všetkých som si predstavovala úplne inak :D.
    Samozrejme teší ma aj to, že s ti páčila beseda s blogermi. Popravde som vôbec nečakala, že tam príde toľko ľudí a spočiatku ma to trošku vydesilo :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To byla a příští rok si to nenechám ujít, tedy jen za podmínky, že neprošvihnu skvělé akce, což tento rok se mi nějak dařilo předejít.
      Já mnoha autorů viděla napoprvé - neviděla jsem je ani na obrázcích, ale Katja Kettu mě taky překvapila, že se pořád usmívala. :) Možná si nakonec přečtu Sběratele dýmek.
      Já se na besedu rozhodla skoro na poslední chvíli, jelikož jsem si nebyla jistá, co od toho mám očekávat, ale jsem ráda, že jsem tam nakonec šla - skvěle strávená doba. :)

      Vymazat
  3. Parádní report, teď samozřejmě ještě víc lituji, že jsem se na Svět knihy letos nedostala. Příští rok už si to ujít nenechám... :) Měj se krásně :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Určitě nenech, je to skvělá příležitost vidět autory naživo a nejen to, zažiješ toho neskutečně mnoho, možná i infarkt, když uvidíš, kolik peněz si utratila. :D

      Vymazat
  4. Sociální obchodování spočívá v otevření trhů pro každého. Na eToro se můžete spojit, obchodvat a sdílet znalosti s miliony obchodníků a investorů. Navíc můžete kopírovat obchodní rozhodnutí obchodníků, kteří odpovídají vaší strategii. Registrujte se nyní a získejte chytřejší obchodní rozhodnutí využitím rozumu našich obchodníků s nejlepšími výsledky.

    Výměna kdekoli Čas jsou peníze. Obchodujte na počítači, tabletu a mobilu

    Otevřené obchody na eToro: 227,651,647

    OdpovědětVymazat