Recenze: Ententýky - M. J. Arlidge

Název: Ententýky (Eeny Meeny)
Díl: První
Série: Helen Grace
Počet stran: 359
Překladatel: Ladislav Šenkyřík
Nakladatel: Beta - Pavel Dobrovský

Obálka: Děsivá? Nepříjemná? Zvláštní? Ano. Přesto mě svým názvem a takovou obálkou kniha zaujala a jsem ráda, že jsem se do ní pustila. Co můžeme čekat od ententýky? Budeme hrát, jestli čert vyletí z elektriky? Nene, něco mnohem horšího. Bude se hrát o životy. A o křik nebylo nouze... Spojení rudé s černou i s bílou se mi líbí a skvěle vystihuje děj knihy. Slibuje, že to nebude procházka růžovou sadou, že i lidé obrnění před všemi nechutnými věcmi, mohou být znechuceni.

Přežije jen jeden.
Silnější nebo slabší jedinec?
Kdo dřív sáhne po zbrani a ukončí muka?
Kdo zavrhne lidský kodex a zabije pro své osvobození?
Amy se Samem byli první. První okusili zvrhlé choutky svého únosce…
A nebyli poslední.

Po dlouhé době mě dokázal spisovatel zvednout ze židle už z té myšlenky, že vraždí někdo nečekaný, o němž si hned nebudete myslet, že je za to zodpovědný zrovna on. Bylo to něco nečekaného, ba i neokoukaného, když vezmete v potaz, že většina vrahů jsou už téměř v polovině knihy v hledáčku policie. Navíc tyhle (ne)vraždy byly geniálně promyšlené na osobu zrovna tohoto pohlaví, i kdyby měla být nejšílenější na světě. K tomu i zavádí myšlenka, jak někdo může přijít na něco takového? Jak někoho napadne myšlenka stvořit zločince, který si své oběti vyhlédne a potom je zavře do místnosti v černočerné tmě jen s mobilem, v němž je ukryto poslání tohoto dílku hry a revolverem?

Což byl přesně ten okamžik, kdy se Peter prudce otočil, vymrštil a do Benova levého oka vrazil
kovovou šponu.

Knize nechybí akce, co rozproudí krev v žilách a nečekané zvraty, které opět dokáží pobouřit, psychologie postav - máme my, lidé, opravdu tak silnou vůli, jak si myslíme? a ani napjaté chvilky nechybí, což se prolíná s Heleninou minulostí, na kterou by nejraději zapomněla a díky níž hledá bolestnou útěchu. Pan Arlidge vytvořil neskutečně skvělou zápletku, ačkoliv mi to připomínalo sérii filmů Saw, která se každou stranou více stupňovala, až nebylo k vydržení napětí, jak to tedy dopadne. Ke vší smůle se děj občas nepohyboval závratně mílovými kroky - žádné důkazy, nic, dokud někdo jiný nepřevzal otěže a nepošoupl inspektorku k dalšímu kroku k cílové čáře.

Jedna záchrana vedla k dalšímu únosu a vrah jako by byl pouhý stínfantom a to bylo vlastně vše, co se do osudného okamžiku řešilo. Jenže potom prásk a vše najednou začíná být jasné. Všechno dává dokonalý smysl a jen najít poslední místo, poslední oběti, dokud zbývá nějaká naděje na záchranu obou z nich. Trochu mi to přišlo urychlené, že najednou vše zapadá do skládačky a Helen ví, kdo je vrah. Přestože spisovatel některé detaily zamlžil či neodhalil celou pravdu, musím ale uznat, že i přes to jsem se dočkala ráje alá Heleninych pochodových myšlenek na nezodpovězené otázky, které se po celou dobu vynořovaly.

Byla to iluze. Žádná útěcha zde nebyla.

Na knize se mi rozhodně líbily krátké kapitoly, jelikož příběh tím ubýval rychleji, a navíc každá kapitola byla z pohledu někoho jiného - ať už to byl Helenin, Jakeův nebo pohled oběti. Spisovatel tím poukázal na všechny pohledy ve hře, u čehož jsem se rozhodně nenudila. Z pohledů vyšetřovatelů získáváme informace, jak se vyšetřování hne dál, nová odhalení a z pohledů obětí zase jejich muka, utrpení bez jídla a pití v nelidských podmínkách, co vše museli vytrpět, dokud jeden nepopadl zbraň a neosvobodil se.

Ententýky vás nenechá ani na chvíli oddychnout. Bude vás nutit číst dál a dál, dokud do sebe nezapadnou kousky skládanky, aby tvořily obrazec ďábelské hry o přežití - jak to začíná, tak to tak musí i skončit.
  Velký plus je, že kniha se čte opravdu sama. Prostě čtete, protože chcete vědět víc, dokud vás chladně neprobere poslední přetočená stránka, kde není nic jiného než informace o knize a vy si budete říkat, kde je zbytek.

Svým nápadem mě autor nadchl a i přes některé chybičky rozhodně doporučuji. Je jen škoda, že takové knize se nedostalo více péče a reklamy, aby zakotvila v myslích více lidí, protože si myslím, že by se našlo ještě mnoho lidí, které by příběh strhl jako mě. A já jen doufám, že se podaří u nás přeložit i zbytek ze série.