úterý 13. září 2016

Recenze: Dívka, která se třpytila - Lauren Beukes

Název: Dívka, která se třpytila (The Shining Girls)
Počet stran: 367
Překladatel: Petra Navrátilová

Obálka: Na knihu mě svým zářením nalákala, o tom není pochyb. Vážně se mi líbí, ale příběh, který ukrývá už značně pokulhává. Obálce bych vážně nic nevytkla, líbí se mi jaká je, jelikož odráží do posledního slova příběh. Krásně si s tím vyhráli a to oceňuji. Tentokrát se mi ale vymstilo, když jsem dala na obálku a přehlížela anotaci. Koho by přece nenalákala větička - sériový vrah dívek putuje časem? Dala jsem se zlákat jednou zajímavou věcí a posléze se nedokázala dostat přes polovinu knihy. Ke vší smůle knihy bych vyškrtla Amazon bestseller, jelikož tomu tak nebylo. Bestseller? Nikoli.

Harper získal klíč od domu, co ho dokáže posílat napříč časem, jenže by to nebylo ono, kdyby někdo nebo něco nezačalo požadovat něco na oplátku. Suvenýry mrtvých dívek. Po celou dobu jsem čekala, jestli to je jen žert, že to chce zrovna tahle bytost, ale nebylo. Harper začal vraždit kvůli tomu, aby měl kde složit hlavu a nebyl obtěžován neustálým bzučením v pokoji. Čas je jeho spojencem a Harper se vydává pro svou první zářící dívku a její trofej.

Nejdřív to bylo neotřepané, vždyť ten vrah cestuje časem! Jenže postupem času mi začal Harper lézt na nervy, nehledě na to, že byl jedním z hlavních vypravěčů a příběh se pro mě neskutečně vlekl a už se mi nezdál tak přitažlivý jak ze začátku. Ale i takový vrah může udělat chybu... Hru rozehrává i jeho přeživší oběť Kirby, která to nechce nechat na pokoji a pátrá po dalších obětích a po vrahovi taktéž. Kirby se mi líbila na rozdíl od Harpera, byla odhodlaná dopadnout vraha, ať to stojí, co to stojí a s nikým nejednala v rukavičkách.

Sériový vrah, putující časem. To tu ještě nebylo a ani nemuselo. Na knihu jsem se neuvěřitelně těšila a dopadlo to zklamáním. Kniha mě nedokázala vytrhnout z nudy, jež mě po celou dobu čtení neustále obklopovala. Těšila jsem se na pořádnou jízdu časem a dostala jsem to? Nemyslím si. Příběh mi stěžoval fakt, že jsem se ztrácela v udržení pozornosti, co se týče našeho vraha, když cestoval časem. Jednou to byl rok 1992, po druhé 1974, po třetí 1932 a tak dále, až mi to vše splývalo do jednoho roku. Navíc Harperovo vyprávění bylo oživeno několika dalšími pohledy. To by mi až tak nevadilo, kdyby byly o něco více zajímavější. Rozhodně si spisovatelka mohla ušetřit čas a nepsat kapitoly z náhodně vybraných dívek, které podlehly vrahovi - neříkám, že všechny pohledy stály za starou belu, ale polovina bohužel ano.

„Žádný strach,“ řekne mrtvole s temně fialovým obličejem. „Budeš mít společnost.“

Knihu jsem měla rozečtenou poměrně dlouhou dobu, a než jsem se dostala k poslední kapitole, poslední větě, muselo přijít rozhřešení hříšníka. Neříkám, že to bylo špatné, ale takový konec přes to všechno? Očekávala jsem velké vyvrcholení, po kterém budu ještě dobrou půl hodinu sedět a přesvědčovat se, že konec zachránil celý příběh. Ne, nebylo tomu tak ani v tomto případě. Kirby ušla daleko, než si všechno dala dohromady a získala spojence na svou stranu, ale Harper také ušel dalekou cestu a stále byl nevypočitatelný mizera, který téměř dovedl k smrti více osob, než musel. Rozhodně by stačilo, kdyby to končilo, jak mělo a žádný přídavek by nebyl - naprosto zbytečný, žádné opodstatněné informace, jen náznak opakování Harperova příběhu.

Za mě prostě nemůžu říct nic, co by knihu nadzvedlo ve vašich i mých očích, ačkoliv obálka je krásná a zápletka byla zajímavá, možná kdyby ji pojala autorka jinak, bylo by to lepší. Přesto je stále Dívka, která se třpytila pro mě velkým zklamáním.

Mé hodnocení: 2 hvězdičky