sobota 10. prosince 2016

Krásná obálka není vše



  Poměrně hodně často vychází knihy, které mají naprosto skvělé obálky - vždy se nechám nalákat, ale když si jdu přečíst anotaci, tak bleskurychle od knihy dávám ruce pryč. Co to je za anotaci? Velmi častá otázka, co si kladu, když si říkám, jestli ta obálka vážně pasuje k té anotaci a nespletli si ji s jinou. Anotace mě dokáže odradit, ba už i první věta, potom je mi akorát líto té obálky. Celkem běžný rituál je to u knih z CooBoo, jelikož mi přijde, že ty knihy jsou prostě moc sladké na to, abych je četla. Ale obálky mají božské!
  Samozřejmě při výběru knih nelpím přímo na obálce, ale taky má občas své slovo při výběru - když ne obálka, tak anotace, když obálka, zas to není anotace, co mě vytrhla..., díkybohu knihám neschází ani jedno, když už po nich sahám - aspoň v momentální době.
  A jaké knihy z té kupky u mě nezabodovaly? Zkusíte mě přesvědčit, proč bych měla zrovna nějaké knize z těchto dát šanci?

Selekce
      
 

  Selekci, doufám, znají všichni. Mě obálky nadchly už v originální verzi, ale v tu dobu jsem vůbec nepřemýšlela nad tím, že budu knihy číst v angličtině, tak jsem jen doufala, aby tyto knihy přeložili a vydali i u nás, což se povedlo. Jenže... Mé spolužačky byly absolutně nadšené z těchto knih, že nedokázaly mluvit hezkých pár dní o ničem jiném než o Americe a o Maxonovi, nebo snad o Aspenovi? A tak jsem si říkala, že bych si knihy mohla přečíst taky, jenže to by nesměla přijít řeč o povstalcích, čtvrté světové válce... Cože? Pardon, ale takhle jsem si příběh o několika děvčatech, co se snaží získat princovo srdce nepředstavovala. Možná v historické době by se mi to líbilo, ale v budoucnosti? Hm, ne. 

Šepotání
 Výsledek obrázku pro šepotání Výsledek obrázku pro šepotání Výsledek obrázku pro šepotání Výsledek obrázku pro běsnění

  Mám spolužačku, která tuhle sérii má strašně moc ráda (prakticky všechny knihy, co vyjdou u CooBoo) a mezi řečí se našel čas i na novodobou Alenku v Říši divů. Když mi kamarádka vyprávěla, o co tam jde, vydedukovala jsem, že je tam hlavně velké místo jen pro milostný trojúhelník a až potom nějaký ten příběh. Obálky se povedly - hlavně druhá, ale ten příběh nezachrání ani barevné písmo, což je škoda.

Čistý
Výsledek obrázku pro čistý kniha Výsledek obrázku pro čistý kniha Výsledek obrázku pro čistý kniha

  No nejsou to skvělé obálky? Jsou - hlavně ta první! Jenže je tu zase nějaké ale. Pokud se nepletu - možná i pletu, je to opět nějaká fantasy dystopie a těm se tak trochu vyhýbám od Divergence po nějaké knihy, které se odehrávají na vesmírné lodi - nejspíš to už nebude můj šálek čaje. Nevím proč, ale zrovna anotace na tyhle krásky mě nenalákaly, abych si je aspoň v knihovně půjčila, ačkoliv mají dobré hodnocení. Já a moje váhání i na ne dobře znějících anotacích...

Off-Campus
Výsledek obrázku pro návrh kennedy Výsledek obrázku pro omyl kennedy

  Abychom nebyli jen u knih z CooBoo... Já doufám - opravdu doufám, že tyhle knihy si přečtu (když už mám tedy autogram od spisovatelky), ale panebože ty anotace! Ty obálky bych překousla, hlavně ty prsní svaly, ale tohle má být nějaká love story z univerzity?! Vždyť ty obálky vypadají jako erotický román na všechny možný příběhy od Hrany rozkoše po Alfu. Navíc na sportovcích - fotbalistech či hokejistech opravdu nevidím nic přitažlivého - neholduji takovým sportům. Jsou obálky dostatečným lákadlem, že mě jejich příběhy nezklamou?

Rudá královna
                                                             Křišťálový meč

Těmhle knihám bych snad dala i šanci, velkou, ale ta anotace..., prostě se mi na tom nezdá. Může to být zajímavě podaný fantasy příběh, ale pořád mi tam něco skřípe. Opět je tu nějaká dívka, která dostane do vínku něco neskutečného, co by se u lidí její rasy běžně nedostávalo a co? Má zachránit svět? Sama když jsem pozorovala haldu blogerů, kteří to četli, tak byli na míru spokojení - jak tady v Česku, tak v zahraničí, jen já zas mám nějaké průpovídky.


  Skončí to dobře, špatně, co se stane, když Evě vpadne do cesty malý pejsek? Co udělá Jim? Ta obálka je neskutečně krásná, ale pořád váhám. Tři pohledy na jednu věc? Tohle to mi přijde neokoukané, když vezmu v potaz, že se tyhle ty tři postavy zaměří na daný určitý okamžik, než když v ostatních knihách se střídají různé pohledy na různé momenty. Jenže ve mně pořád hlodají pochyby, jestli to bude tak dobré, jak se kniha sama tváří.


  Tuhle knihu jsem měla v plánu si pořídit, ale opět z toho nečekaně sešlo, ani nevím proč. Neskutečně mě oslovila obálka, ale když jsem se zahleděla na anotaci, nevypadalo to nijak úžasně. Navíc mi kniha lehce připomíná knihu Příběh manhattanského smolaře, kterou jsem četla v létě a už bych do ní nešla. Zde je opět muž, jenž ztratí všechno a co bude dál? Bude fňukat jako Arthur ze smolaře, nebo se o něco bude pokoušet? Mám já pokusit osud a nervy a přečíst si i příběh Geralda?

5 komentářů:

  1. Obálka opravdu mnohdy není vše, o čemž už jsem se několikrát přesvědčila, ale ona špatně napsaná anotace, je mnohdy ještě horší, a že je to docela častý případ.
    Proto raději vybírám podle hodnocení knihy na různých serverech, tam je ale potřeba vyvarovat se spoilerům.

    OdpovědětVymazat
  2. Skvělý článek :) Souhlasím, že obálka opravdu není vše, ale dělá hodně :) Na knížku s krásnou obálkou se hnedka ráda kouknu, protože mě zaujme :) A nejhorší jsou ošklivé obálky- když oproti originálu my máme ošklivou. Tenhle problém mám třeba s knihou Mladí vyvolení od Marie Lu :) Ale i pod ošklivou obálkou se dá najít výborný příběh :)

    Třeba Selekci já mám i ráda :) Také jsem si říkala, že to budou nějaké hloupé boje o princátko, a nakonec není vůbec špatná :)

    OdpovědětVymazat
  3. Omyl a návrh je erotikou nabušený ale SM to tedy není:) Alfa pro mě nejhorší kniha co jsem kdy četla

    OdpovědětVymazat
  4. Přiznávám, že při prvotním výběru se taky nechám okouzlit obálkou, ale pak obvykle nekoukám na anotaci (protože ta mi sice řekne, o čem je ten příběh, ale ne jestli ta knížka za něco stojí), ale spíš na hodnocení na Goodreads. Podle toho se rozhoduju spolehlivějc, protože kolikrát mi tamní hodnocení "rozmluvily" knížku, která měla hezkou obálku, anotace vypadala slibně, ale jinak by mi ta knížka zjevně absolutně nesedla...

    OdpovědětVymazat
  5. Hm... Z tvého článku mám pocit, že ti nesedí YA literatura (a prvky, které jsou pro ni naprosto typické), tak proč se jí vůbec zabývat a nečíst místo toho něco úplně jiného? :D
    Série Off-Campus je New Adult. Tudíž ano, je tam erotika. A zrovna u téhle série jsou ty anotace odpovídající obsahu. Je podle nich naprosto jasné, o čem ty knihy budou a přesně o tom ty knihy i fakt jsou, jop. Sama NA moc nečtu, ale zrovna tohle mi přišlo fajn. :)
    Pád vzhůru je velice podivná kniha.
    Jinak souhlasím s Arvari, také spíš dám na hodnocení na GoodReads než na cokoliv jiného. Obzvlášť když jde o knihu / sérii pro mě naprosto novou a neznámou.

    OdpovědětVymazat