čtvrtek 26. ledna 2017

Recenze: Ztracený symbol - Dan Brown

Název: Ztracený symbol (The Lost Symbol)
Díl: Třetí
Série: Robert Langdon
Počet stran: 462
Žánr: Thrillery
Rok vydání: 2010
Překladatel: Michala Marková a David Petrů
Nakladatel: Argo

Obálka: Přímo napovídá, že tentokrát se místo slunné Itálie s Robertem vydáme do Ameriky, abychom objevili ztracený symbol, o kterém se ví jen z legend.
  Obálka se mi jako taková líbí, i když jsem si spoustu věcí všimla až po dočtení, kdy jsem obálku zkoumala, co nejvíce to šlo. Samozřejmě až po nějaké době jsem si všimla, že v pečeti je vyrytý znak zednářského nejvyššího stupně - 33. Mimo to se mi líbí, že si pohráli s obalem až tak, že se přes pergamenovou část linou různé symboly.
  Nevím proč, ale když tak koukám na kupoli v tmavém pozadí, připomíná mi to až apokalypsu. Nečekaně by ji dokázal zamezit jen náš profesor.


Pyramida zednářů bdí nad tajemstvím...
Tajemstvím, které odhaluje moudrost světa...
Jediný, kdo dokáže rozšifrovat šifry je Langdon.
A čas běží.

   Robert Langdon nemá den, kdy by ho nevytáhli z jeho běžného dne profesora symboliky do dne, kdy mu jde o život, nahání ho šílenec, jenž chce vyluštěné šifry, kdy jeho společnice je chytrá kráska, která mu dokáže pomoci v nejkritičtějších chvílích a jediný on dokáže hrozbu zkázy světa zamezit. Klišé? Trochu.

   Knihy Dana Browna mám obzvlášť ráda. Nejenže hlavní postava profesora Roberta Langdona je sympatická - on je takový bonus k tomu všemu, ale především se mi líbí fakt, že Brown si s každou jeho knihou dává natolik práce, že to stojí za to. Rozhodně si myslím, že aspoň jeho jednu knihu by si měl povinně přečíst každý - jeho knihy jsou skvěle napsané a já osobně se dozvídám z každé jeho knihy nové věci o umění, což mě těší nejvíc. Další věc, která je naprosto na jeho knihách jedinečné, jsou ilustrace. Ať už je to plánek prostorů pod Kapitolem po tabulku symbolů.

  Každá kniha z pera Browna má něco do sebe. Jednou to jsou zednáři, po druhé je to Dante a jeho Božská komedie, po třetí Mona Lisa... Každá zápletka, do které je namočený Langdon je skvělá, opravdu, jenže už po třetí knize si všímám jednoho a toho samého vzorce pro Brownovy příběhy. Což mi přijde jako škoda, která některé čtenáře už unavuje a potom se to odrazuje na hodnocení. Myslím si, že Brown má určitě na to, aby se jeho knihy ve vzorci neopakovaly, i když je hezký, že z Langdona nedělá superhrdinu.

Než se Langdon stačil pohnout, máchl muž nožem k tělu, které leželo na oltáři.

  Langdon má před sebou tentokrát úkol najít symbol, který chrání řád zednářů. Jenže co když neustálý skeptik Langdon nevěří ani za mák legendám, co se vypráví o zednářích a jejich symbolech a bere výhrůžky téměř na lehkou váhu? Legendy ožívají, nepřítel skrytý ve stínech s esy v rukávech se nebojí získat to, co mu právem náleží i zabitím a krev se stává obětinou...

  Ke Ztracenému symbolu jsem přistupovala jako ke každé knize, co jsem od Browna četla a očekávala pořádnou jízdu jako naposledy, kdy jsem četla Andělé a démoni. Kniha se mi líbila, ale nevytrhla mě. I přes veškeré zvraty - a že jich bylo hodně - mě trošinku zklamala. Možná jsem jen přeci měla velké mínění o symbolu. Langdon mi občas přišel úplně vedle tím svým lamentováním, že je to jen metafora a on nemůže pomoct, bez některých pohledů postav bych se obešla a zaporák mi přišel jako v jiném světě, i když to byl inteligentní muž, který šokováním nešetřil.
   Shrnu to: Ztracený symbol je velice dobrá kniha pro čtenáře, kteří mají rádi záhady, zednáře, konspirační teorie, styl alá Dan Brown a profesora s hodinkami Mickyho Mouse.

Mé hodnocení: 4 hvězdičky

3 komentáře:

  1. Knihu i Tvorbu Dana Browna jsem si oblíbila. Ztracený symbol byl úplně první knihou, kterou jsem si od něj přečetla a od té doby mi již žádná neunikla :). Recenze je pěkně napsaná.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mně se od něj neskutečně moc líbí příběhy zasazené v Itálii, ty jsou vážně skvělé. Je škoda, že Ztracený symbol se mi nelíbil jako ostatní knihy... Děkuji :)

      Vymazat
  2. Viděla jsem filmy podle knih Dana Browna, avšak na knížky ještě nebyl čas :(

    OdpovědětVymazat