středa 22. února 2017

Recenze: Half Lost - Napůl ztracený - Sally Green

Název: Napůl ztracený (Half Lost)
Díl: Třetí
Série: Napůl živý
Počet stran: 328
Žánr: Young Adult, fantasy
Rok vydání: 2016
Překladatel: Marcela Nejedlá
Nakladatel: Yoli

Obálka: Když si kupujete knihu s nádhernou obálkou nemáte ani tušení, co vás čeká a co ta obálka vlastně vůbec má představovat, jestli má v sobě ukrytý nějaký význam... Až to se mnou opět otřáslo, jak obálka splývala s příběhem, který ukrývala. Přestože je u mě favorit obálka druhého dílu Half Wild, tahle je také neskutečně krásná, i když bílá zezadu a oranžová na mě působí trochu zvláštně. Oheň se ukrývá v každém z nás. Kdy se ale prodere na povrch a dá své moci zcela volnost? Kdy se protrhne nádrž plná bolesti a nevyplakaných slz a zcela nás pohltí, až nebudeme schopni se nadýchat čerstvého vzduchu bez zábran? Poslední díl svým finálním koncem je až příliš podobný ohnivému stromu...


„Byl jsi dlouho pryč. Ztratil ses?“


Bílé a černé čarodějnice spojují síly...
Nathanova bitva proti Soulovi vrcholí...
A udělá cokoliv, aby ho zastavil.
  
   Třetí díl začíná pár dní po bitvě, ve které Nathan s ostatními čarodějnicemi získal smrtelnou ránu od Lovců; jejich největší zbraň byla zničena a viník z jejich řad uprchl. Nathan je hnán pomstou po své krvi s nově nabitými vlastnostmi, aby viníka dopadl a zničil jako jejich jedinou naději na záchranu světa Bílých a Černých čarodějnic. Nevidí nic než krvavou pomstu. Bezohledně se žene za svým cílem s tichým společníkem Gabrielem, který při Nathanovi bude stát vždy a všude, a který ho chce přivést na cestu, kde nebude nebezpečný nikomu jinému. Ani sobě samotnému.

  Konečně jsme se dočkali. Poslední díl je tu a je krapet... nedotažený. Neskutečně moc jsem se těšila na poslední dobrodružství Nathana a Gabriela, až jsem se ho dočkala. To jsem však netušila, že Sally Green svůj téměř veškerý potenciál předvedla již v Half Wild. První čtvrtina knihy je vážně hezky napsaná, ačkoliv se Nathan občas - vcelku hodně často - choval jako neskutečný hlupák, což si Gabriel vůbec nezasloužil. I když se stále žene za svou dávnou láskou, aby pomstil člověka, kterého velmi miloval, můžeme se těšit i na krásně hlubokomyslné dialogy mezi chlapci, hřejíc u srdce každého čtenáře, ale i na milostné momenty, kdy láska znamená víc než jen pouhý polibek, při kterém se na všechno zapomíná... I na pomstu a na blížící se bitvu.

Vzal mě za ruku, propletl své prsty s mými a dodal:
 „Přestaneš, Nathane. Já ti s tím pomůžu. A budeš žít klidný život u své řeky a já tam budu s tebou.“

  A potom je tu téměř celá polovina knihy, která se neskutečně vlekla, do níž jsem se i z části musela nutit, abych ji přečetla. Myslím si, že kdyby autorka knihu zkrátila, či do ní zakomponovala něco zajímavějšího, co by oživilo ticho před bouří, byla by ještě lepší. Z větší části se nic neskutečně závratného neudálo. Na scéně se objevily staré postavy jako byla Celia, Nesbitt, Van a mnoho nových charakterů, mocných i nedůležitých. Velký kus knihy je věnován především jedné velmi mocné čarodějnici, jež s Nathanem vedla velmi filozofický dialog, při němž jste si kladli stejnou otázku - Co se stane? Až jsme se dočkali a přišlo rozuzlení. Závěrečný boj přišel, a než jsme mrkli, bylo dobojováno. I to mi bohužel přišlo lehce odbyté a až směšně jednoduché. Vpadlo se až snadno do pevnosti, pár ran, pár kulek a konec. Je po bitvě! A poté jsme byli zničeni i my. Přímou ránou do srdce...

  Half Lost mě svým příběhem bavil, rozesmál mě, nutil mě vzdychat nad Nathanem a Gabrielem, nudil a i rozplakal. Jen jsem pomyslela a už jsem neviděla a jen cítila slzy na mých tvářích. Krásný příběh, neobyčejný s hlubší myšlenkou, která nás nutí zamyslet se nad životy. Přestože poslední díl nebyl takový, jaký jsem si vysnila, z velké části mě uspokojil, i když jsem pak hezkých pár dní musela sbírat mé roztříštěné srdce.
  Knihy Sally Green si zaslouží dle mě velkou pozornost od čtenářů, ačkoliv podobná díla by se jistě našli. S jistojistou vírou však mohu prohlásit, že Sally byla snad jediná, která svou trilogii zakončila tak neuvěřitelně láskyplným gestem, které hnalo slzy i po dočtení. Čtěte její knihy, ony si to zaslouží.

Mé hodnocení: 4 hvězdičky

Žádné komentáře:

Okomentovat