úterý 28. března 2017

Recenze: The Sun Is Also a Star - Nicola Yoon

Název: The Sun Is Also a Star
Počet stran: 348
Rok vydání: 2016
Nakladatel: Delacorte Press

Obálka: Knihy od autorky Nicoly Yoon se poznají kdekoliv a kdykoliv. Pestrost barev nezná meze. Její knihy září neskutečně velkým positivním vzhledem, třebaže její příběhy hrdinů nejsou zdaleka tak jednoduché a pozitivní jako barvy. I jako Everything, Everything má tato kniha krásnou obálku taky, na níž je radost se zahledět. - Obálce bych nic nevytýkala, je dokonalá taková, jaká je. Vše je vyvážené tak, jak má být. Každý jeden bod, který natahuje barevnou nitku se tam octnul záměrně z nějakého důvodu. Z důvodu vytvořit obálku na knihu, kterou je nutnost si přečíst. - Zářit jako Slunce, které je také hvězdou, opomíjenou básníky...

We tell ourselves there are reasons for the things that happen, but we're just telling ourselves stories. We make them up. They don't mean anything.

Dva teeanageři.
Daniel, básník, věřící v osud.
Natasha, nesnášející básníky, věřící ve vědu.
A přesto se setkali.
Náhoda, nebo osud?

Natasha je obyčejná Jamajčanka jako všechny ostatní se svým velkým afrem a růžovými sluchátky, které ji provázejí už od brzkého věku. A přesto se liší. Nevěří na lásku, na osud, ale na chemii a její racionální odpovědi na vše okolo nás. Nic není řízeno vyšší mocí, osudem. Jen shodami okolností a chemickými řetězci. Dokud nepotkala jeho. - Až do dne, kdy vše, co milovala a co v nové zemi vybudovala musí opustit. Už nikdy neuvidí svou nejlepší kamarádku, s níž nepůjde na žádné prohlídky univerzit, už nepůjde do obchodu s muzikou, kam tak ráda chodila, už se nebude potkávat se svým ex-přítelem... Natasha musí se svou rodinou opustit svůj domov Ameriku a odcestovat zpět na Jamajku díky jediné chybě, spáchané před lety jejím otcem, jenž snil americký sen jako každý jiný člověk. Sen, který se nestal skutečností, a přesto ovlivnil několik životů.

Daniel je romantický snílek z rodiny Korejců, vlastníci podnik Black Hair Care, jako téměř všichni ostatní přistěhovalci z Koreje. Druhý syn, do nějž je vkládáno tolik naděje jako do prvorozeného syna Charlie, kterého i přesto vyhodili z nejlepší univerzity - Harvardu. Věří na osud, kdy každá věc, co se přihodí v jeho životě má svůj význam, proč se stala. Nebýt toho rána, kdy jeho matka zoufala nad Charliem, odehrávalo by se to vše jinak? Nebýt řidiče, který byl svými slovy zachráněn Bohem a ponoukal je, aby ho lidé taktéž hledali jako on, střetl by se Daniel s dívkou, jejíž bundu s nápisem Deus ex machina považoval za znamení od Boha? Daniel v to věřil. A vše, čím je se stal díky ní.

Tak rozdílní a přesto je dle Daniela osud a dle Natashy shoda okolností stále přiváděly k sobě v den, kdy vše začalo a kdy vše mělo končit. Pro Daniela platilo téměř tvrzení - láska na první pohled, jelikož Natasha měla v sobě něco, co ho okouzlilo již v momentě, kdy se jí rozhodl sledovat, co ho přímo poslalo vstříc lásce k ní, i když je varován sám dívkou, do níž se zamilovává... A jak Daniel slíbil Natashe, pro níž jsou slova lásky jen tlachání do větru, dokáže, že se do něj může zamilovat vědecky.

„It’s hard to love someone who doesn’t love you back,“ I tell him.

Bylo jen otázkou času, kdy si přečtu další knihu od autorky knihy Všechno, úplně všechno, až osud vedl mou ruku a vytáhl The Sun Is Also a Star z poličky knih, žadonící po čtení. Kniha byla neskutečnou radostí číst, protože i jako její prvotina, je to něco tak krásného až se vám jen při pohledu na knihu svírá srdce. Je to příběh, který není nemožný, aby se nestal ve skutečnosti. Kolik lidí je v cizích zemí na černo, jejichž lhůta pobytu již vyprchala? Kolik lidí řeší, co si o nich budou myslet ostatní, až uvidí černou dívku ruku v ruce s Korejcem? Kolik rodin je proti protějškům jejich dcer a synů? Nejenže tu Nicola Yoon podává příběh dvou lidí, kteří jsou rozdílní jako den a noc, ale řeší tu i věci, co se dennodenně dějí a trápí nespočet lidí.

Příběh je vyprávěn krátkými kapitolkami z různých pohledů. Především Natashy a Daniela, ale také lidí, kteří ať už vědomě či nevědomě zasáhli do jejich životů. Pohled ženy, která si všímala, ale byla neviditelná pro ostatní, právníka, který měl tu šanci převrhnout osud, sekretářky, která snila o formulce a žili šťastně až do smrti, rodičů a mnoho dalších postav. Objevují se tu i kapitolky přímo jen o vědě - jak věda vnímá lásku, či kapitolky o osudu samotném. Tohle se mi velmi na knihách od Nicol a ostatních líbí - krátké kapitoly, které dokáží říci pouhými pár slovy nekonečné množství emocí a vědění.
  Navíc knihy od Nicol jsou velmi krásně srozumitelné v angličtině, takže pokud hledáte knihu, u níž byste se nebáli, že jí nebudete rozumět, určitě si vyhledejte její knihy. Samozřejmě nejspíš nebudete rozumět každému slovu, to však nijak nekazí dojem z příběhu.

Kniha mě rozněžnila. Bylo to procítěné, jemné jako hlazení po duši. Ačkoliv mě trošku zklamala jedna část v knize, pořád je to nádherná kniha, kterou si musíte opravdu přečíst. V knize opět najdete skoro vše, co správný román má - láskyplné momenty dvou duší, které se našly, jiskřící humor, ale i smutek, naději a víru v osud, v nějž věřím i já. Nic se neděje bezdůvodně.