Recenze: Dívka v ledu - Robert Bryndza

Série: Inspektorka Erika Fosterová
Počet stran: 448
Žánr: Detektivky
Rok vydání: 2016
Překladatel: Kateřina Elisová
Nakladatel: Grada

Obálka: První pohled na obálku a víme, jak dopadne první oběť vraha. Vždycky jsem ráda, když se rozhodnou čeští nakladatelé koupit práva na zahraniční obálky - i když obálky nejsou nejlevnější, protože většinou to stojí za to - jako u Dívky v ledu. Modrá barva je krásně světle vystínovaná a průhledné střípky ledu skvěle doplňují celkový vzhled tváře dívky, jako bychom opravdu sledovali její zmrzlou tvář zpod ledu ve vodě. Červené písmo jen pěkně dolaďuje detaily. Třebaže trochu kazí vzhled žlutá nálepka světový bestseller, obálka se mi neuvěřitelně moc líbí.

Řekl jí, že i to je součástí hry.

Jeden den se smála.
Druhý den pod ledem plavala.
Vrah byl blíž, než si myslela.
Nebyla jediná oběť vrahovou rukou.
Všichni byli slepí.

Dcera bohatého lorda jednoho večera zmizí a pár dní nato ji objevuje mladík, pracující v muzeu v ledu jen kvůli touze vylovit iPhone z vody. - K případu je přivolána šéfinspektorka Erika Foster, která se vrátila z Madridu, kde se všichni její blízcí otočili k jejím zádům kvůli nepovedené razii, při níž zahynul nejeden lidský život. Erika ví, že ona jediná může vraha chytit, třebaže ostatní nevěří jejímu úsudku vůči vraždě bohaté dívky, a Andrea nebyla jediná dívka, jejíž oběť vraha uspokojila.

Šéfinspektorka Erika mi byla již sympatická od prvních stran, jako její parťáci Mossová a Peterson, kteří ve špatných chvílích stáli na její straně. Líbilo se mi, jak i přes postavení rodiny mrtvé dívky zůstala sama sebou a chovala se k bohaté rodině jako k jiným lidem, ačkoliv v jedné chvíli byla dosti hrubá i na normální rodinu. Bryndza mě překvapil i tím, že naše hlavní hrdinka má své kořeny na Slovensku, takže se v knize objevily slovenské větičky, což jsem ani nečekala. Aspoň se slovenština dostala do světa.
   Po celou dobu Erika věřila svému úsudku i přes skepticismus svého nadřízeného Marshe - přišel mi až moc sympatický na to, že z Eriky jen zuřil, ale o bod víc Bryndzovi, až to vedlo k tomu, že jednou byla ta hlavní, která měla pod kontrolou pátrání po vrahovi a po druhé už zase ne. Děvče to nemělo lehké. Jak po této stránce, tak i po své soukromé, v níž přišla o svého manžela Marka.

Postava k ní přistoupila blíž a obklopená davem zastrčila Erice do kapsy kožené bundy úhlednou bílou obálku.

Co bohužel musím vytknout bylo rozuzlení. Přes to nekonečné množství stran jsme se dostali i ke jménu vraha, který zabíjel dívky. Aha? Asi jsem jediná, ale já prostě četla a četla a potom Erika vylovila eso z rukávu a tadá, máme vraha. Nějak mi unikl fakt, že ho zjistila a díky čemu. No, asi jsem nedávala pozor. - V detektivkách přímo lačním po pohledu vraha, což se mi splnilo i tu a dostali jsme pár stránek i ze zákulisí vraha, jenž si dělal zálusk i na naši hrdinku. To není ale nic nového. Kdo by nechtěl zabít svého největšího nepřítele? Musím se ale přiznat, že v Dívce v ledu jsem neměla ani ponětí, ani náznak, kdo by mohl být vrahem. Tady byl téměř každý podezřelý, od rodiny mrtvé Andrey, přes lidi na její facebookové stránce po jejího milence, a Erika měla asi nějak moc dobře vybudovaný úsudek, když na to přišla.

Dívky v ledu jsem si všimla ještě předtím, než se stala téměř celosvětovým bestsellerem, který jsem potkávala na každém kroku, ať už ji někdo četl, v knihkupectví na čestných místech nebo na plakátech. Těšila jsem se až si ji přečtu a rodiče mě mile překvapili tím, že mi ji dali jako dárek k svátku. Po pár nedělích jsem se do knihy konečně pustila a bohužel musím uznat, že kniha je velmi dobře napsaná, ale žádný bestseller to opravdu není. Ani bych to neoznačila jako detektivku, ale spíše jako román s detektivní zápletkou, třebaže se v knize téměř nic jiného, než vražda neřeší. Musím zatleskat, že Robert Bryndza si mě dokázal u knihy udržet nonstop. Jen jsem četla a četla a za chvíli byla děkovná řeč. I přes svou značnou délku se kniha výborně čte, má svěží tempo a rozhodně se na honbě za vrahem nebudete nudit.

Třebaže mě Robert Bryndza svým bestsellerem neuchvátil, jak jsem očekávala, mile ráda si přečtu i další díly, doufajíc, že třetí a čtvrtý díl Dark Water a Last Breath se i u nás dočkají českého překladu jako Dívka v ledu a Noční lov.