Recenze: Gabrielovo Inferno - Sylvain Reynard

Název: Gabrielovo Inferno (Gabriel's Inferno)
Série: Hříšné odstíny vášně
Počet stran: 557
Rok vydání: 2013
Překladatel: Hana Netušilová a Kristýna Vítková
Nakladatel: XYZ

Obálka: Růže rudá jako krev, jako neutuchající vášeň spalující Gabriela. Obálka vyzývající k přečtení. Slibuje vášeň, ale i intenzivní lásku. Ne nadarmo je tu růže. - Obálku jako by stvořil sám hříchem prolezly specialista na Danta, Gabriel. Pro něj je vášeň na denním pořádku.
   Krásně ale sedí i rozmístění názvu knihy, série a neznámého autora. Jemný odstín meruňkového písma doplňuje pěkně rudou růži s tmavším pokladem z nejspíš té nejkvalitnější látky - protože Gabriel si to může dovolit, a zbytek bílého písma. - Ačkoliv je to první verze dvou zbývajících dílů, inferno je snad svou barvou nejlepší ze série Hříšných odstínů vášně.

Dante a Beatrice.
Gabriel a Julie.
Vášeň a nevinnost.
Podlehne Gabriel kouzlu anděla?

Julie je plachá studentka, která na univerzitě v Torontu studuje italský seminář profesora Gabriela Emersona. Muže, jehož paže jí před šesti lety držely v náručí v jejich sadu. Jenže po tom muži není ani památky. Odborník na Danteho ji při každé příležitosti shází na zem a jeho chladnost ji prostupuje až do morku kostí a jeho pohled plný opovržení ji sleduje na každém kroku. Julie si myslela, že ji pozná. Dívku, jež k němu vzhlížela. Jenže on ji nevidí. Místo toho ji před svými posluchači znemožní a její další cesta vede do jeho kabinetu k vážnému rozhovoru. - Chtěl tomu snad osud, že stavěl Gabrielovi Julii do cesty častěji, než by si možná přál, víc než samotnému Dantovi jeho sladkou Beatrici? Gabriel si nechce vzpomenout na jeho strastiplnou minulost, ale hnědovlasý anděl mu nedává spát...

„Krutost přírody - padlý anděl si uchovává svou krásu.“

Ačkoliv hodně lidí knihu přirovnává k neblaze proslulé trilogii Padesát odstínů šedi, musím nesouhlasit. Ano, Gabriel je až závratně bohatý na profesora na univerzitě a jeho minulost je taky vlastně záhada, to je asi tak vše. Libuje si v těsném objetí své milenky, což ani v knize téměř nenaleznete, nikoli ale ve vztahu dominantního a submisivní. Julie byla magnetem na všechny možné trapné věci, od roztrhnutí batohu po vyplivnutí vína na drahou košili Gabriela. Tady podoba s největší pravděpodobností končí. Julia byla opravdu nevinná od Anastasie.
  I když bych vytkla zbytečně moc stran, kniha převyšuje svým stylem knihy od E. L. James na sto procent. Věty nejsou holé, jsou sestaveny tak, jak se na lehce nadprůměrného autora hodí. Navíc se autor poměrně dost zaměřuje na Danta. Autor díky tomu do knihy přináší běžně známé věci o Dantovi i ty, které se spíše dozvíte z kurzů o Dantovi a jeho díle Božská komedie, v níž každý verš je alegorický a může být pochopen různými výklady. Mimo jiné autor knihu podkládá italskými frázemi, od jednoho slova po celá souvětí. O to víc byl Dantův a Beatricin příběh zajímavější.

Láska, kterou chovala ke Gabrielovi, tam byla pořád,
malý plamínek, který hořel jasně a který nemohla uhasit ani veškerá voda z oceánu.

Zprvu může mít někdo problém překousnout Gabriela. Padlého anděla, blouznícího peklem bez svého doprovodu, jako měl Dante Vergilia, antického básníka. Choval se téměř hrubě k Julii, k chudé studentce. Tím se bohužel neukázal v dobrém světle, ale jak to tak bývá, tak až do konce knihy můžeme vidět. jak se díky svému andělu měnil. Putovali jsme s ním prvním kruhem až do posledního, kde sám Lucifer byl zamrzlý, až před brány očistce. I on sám se poučil a konal pokání ze své minulosti i ze své přítomnosti. Co mu však zůstalo, byla slabost pro hodně vysoké podpatky.
   Autor občas vyprávění protkal vzpomínkou na osudnou noc Julie, když svolila padlému andělu, aby ji odvedl do jabloňového sadu, kde vše začalo a nejen to. Ani tato kniha se nemohla obejít bez toho, aniž by Julie měla vyřešenou svou vlastní minulost. Jako Gabriel si nesla jizvy ze své minulosti též, kdy její milý odešel a ona dala své srdce tomu špatnému.

V knize jsou respektive dvě linky - studijní a soukromá, která je přeci jen ta rozšířenější, v níž nechybí ani soupeř Gabriela, tentokrát prznitel andělů. I když má kniha přes pět set stran, celou dobu můžeme sledovat vývoj jejich vztahu, i když si možná čtenářky, těšící se na živočišný sex v podání hříšného profesora Gabriel, budou muset počkat. Univerzitní linka má sice v knize trochu menší prostor, ale na půdě univerzity zasahují do dění i tak další postavy, které to nepřekvapivě nepřejí našim dvou aktérům. Navíc to musí skrývat, pochopitelně.  - Od profesionálního až chladného chování přes platonickou lásku k něčemu většímu. Autor v tomto ohledu nikam nespěchal. Julie potřebovala čas se zotavit se své bolestné minulosti a Gabriel kupodivu byl vstřícný a jemný na svého anděla.

Třebaže je vztah profesora se studentkou již ohraný, příběh Gabriela a Julie umí potěšit. V téhle knize nehledejte žádný hříšný sex, to je to poslední, oč tu běží. Celou dobu je to o splynutí dvou znovu nalezených milenců. V knize nechybí nevinnost ze strany nezkušené Julie, ale ani smyslnost od Gabriela, který na svou milou čeká, jakož ani humor, lehce učiva světové literatury a především jemné a krásné lásky, jakou by chtěl zažít každý.