Recenze: Manželé odvedle - Shari Lapena

Název: Manželé odvedle (The Couple Next Door)
Počet stran: 272
Žánr: Detektivky
Překladatel: Jana Kunová
Nakladatel: Knižní Klub

Obálka: Když jsem zjistila, jaká obálka bude honosit Manželé odvedle, pomyslela jsem si, že originální obálka s tmavou siluetou obličeje by se hodila také, nu což. Opět se však honosí stříbrnou plackou bestselleru - vážně velmi dobře se to po vydání prodávalo. A na to stačí věci jako placka bestseller a nějaký komentář, jenž slibuje strhující příběh plný zvratů, jemuž bych nepřikládala tolik důvěry, tak poloviční. Ale ano, lidé jsou schopni úplně všeho, to je svatá pravda. Hlavně pokud jde o jejich existenci samotnou.
  Kdo kdy neodhrnul záclonu a nepodíval se nenápadně, co zrovna dělají naši sousedé? Řekla bych, že to udělal aspoň jednou za život každý, třebaže v téhle knize to nebyl přímo zrak jejich sousedů, kteří pořád měli důležité eso v rukávě, které by dokázalo obrátit vyšetřování vzhůru nohama již od počátku. - Obálka je povedená, především opět co se týče hmatu a krásně ladí s tmavší modrou předsádkou. Rozhodně nejde nepřehlédnout.

Jejich manželství nebylo takové, jako dřív.
Ona se změnila. Byla odtažitá.
On měl finanční problémy ve své firmě.
A někdo ukradl jejich štěstí, miminko.
Tajnosti vyplouvají na povrch.
Tajnosti, které zničí zbytek důvěry manželů.

Marco ani Anne netušili, že by se zrovna něco takového mohlo stát jim. Ani v tom nejhorším snu nemohli očekávat, že by jejich malou holčičku někdo odnesl z domu, zatímco oni byli u sousedů na večírku. Anne snášela pohled na svého manžela, který se velmi vřele měl k její dřívější kamarádce a netrpělivě sledovala čas v dobu, kdy někdo jejich malou zvedl z postýlky a zmizel s ní do noci.
  První myšlenka patřící detektivovi Rasbachovi, který měl za úkol najít jejich holčičku, patřila potencionálním zločincům; rodičům, třebaže měli na daný čas alibi. Jenže důkazy mluví jasně: otevřené dveře se snažily odlákat pozornost od zadní části dvorku, na němž nejsou žádné jiné stopy chodidel než manželů. Až na stopy kol od cizího auta. Ale co žárovka nad schody? Proč v tu dobu nesvítila? Jak se dostal únosce až do domu a odnesl miminko? Kdo mohl vědět, že Marco s Anne budou u jejich sousedů? Detektiv soupeří s časem, aby malou objevili ještě naživu, tlačen ze strany rodičů Anne, a splétá dohromady kousky skládačky, která poukazuje na kriminálníka amatéra, který sáhl i po tak odporném činu, aby si zachránil vlastní záda...

Další kniha ze žebříčku bestsellerů, která i českou literární scénu dokázala ošálit svým poutavým a mrazícím příběhem rodiny ze střední třídy, jejíž život se ze dne na den změnil v noční můru. Nic není horšího, než přijít o vlastní dítě pod vlastní střechou. Ba přijít i o svá vlastní tajemství z minulosti, která by se měla nechat spát. - Téměř na všech internetových stránkách či v různých magazínech si Manželé odvedle vedou velmi skvěle přes fakt, že je to autorčina prvotina. Autorce se musí nechat, že si vás u knihy udrží děj se, co děj. Ihned od prvních řádků se dá do knihy naprosto spadnout a neřešit nic jiného než tragédii manželů. Navíc Lapena jde přímo k jádru věci, zbytečně nerozebírá v knize to nejnepodstatnější k případu, kniha vás tedy neodradí ani svou délkou. Tak akorát.

„Zavolej psy na mrtvoly.“

Detektivka s více než kapkou thrilleru tentokrát dokáže nadchnout, ale i menší vrstvu například náročnějších čtenářů urazit. Výstižné komentáře na obálce knihy slibují mrazivý příběh plný zvratů a odvrácenou tvář lidí, kteří jsou ochotní jít přímo i přes mrtvoly, aby získali to po čem touží. Ani Shari Lapena však nepřišla s novou zápletkou a vytvořila svůj příběh už na dávno ohrané. Zmizelo dítě, co budeme dělat? Ano, založila ji na zápletce, kterou nejeden autor využil pro svůj příběh také, vzato tu podává autentické pohledy lidí, kterých se nešťastná tragédie dotýká. - Matky, jež si není jistá, jestli své maličké neublížila díky svým výpadkům paměti. Otce, který zoufale potřebuje věřit, že Coru opět uvidí. Detektiva Rasbacha, který toho viděl již spoustu během své kariéry. A únosce, jehož únos se zvrhl ve zvrácenou hru mocného. Všichni byli jeho figurkami. Jako pěšci, které král nechá utratit.

Jak se již zmiňuji, kniha se četla výborně. Horší už to bylo s hlavní zápletkou, což někoho mohlo naprosto ochromit, nebo taky nepřekvapit. Ačkoliv je to i z důvodu délky knihy, autorka příliš brzy vyzradila únosce. Dobře, máme únosce. Co bude dál? Do konce knihy se neustále řešily nové a nové zvraty, přesně jak komentář sliboval. Jenže to působilo tak nějak nezvláštně, když se konečně ukázalo, jaká je pravda. - Od knihy nic nečekejte. Sice se čte jedna báseň, ale je to čtení na oddych, kdy nemusíte tak moc šrotovat mozek, abyste odhalili únosce. Občas se v knize objeví opravdu zvraty hodné lapání po dechu, ale ani ty to vážně nevytrhly z atmosféry průměrné knihy. Knihu spíše doporučím nenáročným čtenářům.