Recenze: Nové Pompeje - Daniel Gofrey

Název: Nové Pompeje (New Pompeii)
Počet stran: 361
Žánr: Sci-fi
Překladatel: Filip Samec
Nakladatel: Omega

Obálka: U téhle knihy nepotřebujete ani znát anotaci. Stačí vám obálka, která vám krásně nastíní, o čem kniha bude. Dvě místa, prolínající se čas. - Klobou dolů, obálka se vážně povedla. Skvěle se ke knize hodí a přímo vás vtahuje do kouře kroutícího se okolo přesýpacích z hodin, jejichž písek se přesýpá sice pomalu, ale jistě. Tajemná, a přesto odhaluje, že v knize něco nepůjde podle plánu. Navíc přední obal není jediný, se kterým si dali krásně záležet. Na předsádce se můžete těšit na obrys sopky, které dominuje rudá láva. I zadní nenechali jen tak a obohatili ji o pohled do temného města, z nějž jen pouhé tečky světel osvětlují místa.
   Kniha Nové Pompeje je snad jedna z tisíců, která si takový líbezný komentář zasluhuje, jelikož taková byla. Sice ne na sto procent, ale byla.

Vysáli ho z času.

Lidé mizí časem.
Nick má nejistou budoucnost na univerzitě.
Jediná výstava mu změní život.
Všimnou si ho.
Pompeje se stanou jeho novým domovem.

Nickův kamarád Ronnie má vstupenky na zahájení výstavy Muže z Pekingu v Britském muzeu. Nick souhlasí, že s ním půjde, jelikož on sám je na výstavu zvědav, však bez toho, aniž by tušil, co plánují Ronnie a jeho kamarádíčci udělat. A že vše nepůjde podle plánu, jak si to představovali. Lidé zmizet nepřestanou... NovusPart je organizace, proti níž bojují, a jejíž představitelé umí ovládat čas, respektive dokážou poslat lidi, hmotu časem. Nepohodlní lidé mizí v čase a historie jako by je ani nikdy nezachytila.
   Nick dostává šanci a připojuje se k experimentu NovusPart. Nick je zprvu okouzlen Novými Pompejemi, to se však záhy mění. Lidé jsou jiní - odtažitější a ne tak hloupí, jak si hlavy tohoto projektu mysleli. Pompejané měli být pro lidi z dnešní doby potěšením a přínos peněz z jejich vína a keramiky, jenže oni nejsou jen jejich hračky. Brzy se začnou ptát a nezůstanou jen u slov.

Kniha má dvě dějové linky. Jedna nás vtáhne do situace, v níž si nepřeje být ani sama hrdinka Kirsten. Do vany, ve které voda vychladla. Do doby, v níž by neměla být a ani do situace, kde je pro všechny neviditelná. Kolejí putují historky o pokojské, která zmizela. Každý čas, kdy se opět probere ve vaně je opakující se děj, končeje vtažením zpátky do časového víru, který ji vyhodí do jiného roku. Do roku, kdy ji konečně jeden student spatří a chce jí pomoct.
   Druhá linka vypráví příběh Nicka, jehož práce je od každého odmítána z chyb jeho otce, kterých se dopustil během své kariéry. Univerzita plánuje škrtat přes rozpočty a Nickova práce je špatně obhajitelná. Jeho těžká břemena ještě tak víc stěžuje jeho kamarád Ronnie, který věří, že NovusPart má ruce namočené ve všech špatných věcech, a který mu to bude chtít dokázat na výstavě Muže z Pekingu, kde si lidé z této organizace Nicka všimnou a mají pro něho nabídku. - Nick je okouzlen krásou starých Pompejí a NovusPart mu může umožnit mluvit přímo s lidmi z těchto Pompejí. Jen musí přijmout nabídku, že se stane jejich pomocníkem v tomto projektu Nové Pompeje, kam bude následně poslán.

„Naneštěstí,“ řekl student, jehož úsměv začal nakonec mizet, „ještě nejste mrtvá.“

Knihu vůbec neberte jako sci-fi román, autor si tu hraje s historickou, detektivní linkou a nejen těmi. Hlavní nití příběhu je sice cestování časem, ale v příběhu je spíš na pozadí celé knihy, která má svojí hlavní linku v Nových Pompejí, kde se celá kniha odehrává až na kratší kapitoly, které se vrací ke Kirsten, dívce ve vaně, která časem zmizela také. Cestování časem je pro tuhle knihu ani ne tak důležité, jak se na první pohled může zdát. Autor tu dává spíše větší místo příběhu v samotném srdci experimentu, kdy Nick odhaluje pravdu o Nových Pompejích a proč byl vlastně najat jako pomocník ohledně kultury a historie Pompejí. Čtenáře zapálené do historie kniha určitě potěší, jelikož autor nezapomíná ani na tuhle složku a popisuje styl života Pompejanů, jak asi mohl před tolika staletími vypadat. Ani nezapomíná na kulturní složku a čtenáře přibližuje v knize i s různým vyznáním různých bohů díky chrámům, které Nick na svých poznávacích cestách Novými Pompejemi objevuje a i vlastně stavbou a interiérem domů, to jen vsuvkou.

Nové Pompeje vás zaručeně potěší. Autor píše neuvěřitelně čtivě a brzy vás vtáhne do příběhu plného tajemstvích zmizelých lidí a temných zákoutí Nových Pompejí. Jak komentář autora Tima Lebbona slibuje, Nové Pompeje jsou fascinující. Autor napsal velmi originální knihu, která by se neměla ztratit mezi všemi ostatními knihami, jejichž téma je také cestování časem, ačkoliv Godfrey cestování časem tak moc nevyužil. Jak jsem se zmínila, autor časoprostor nechává na pozadí příběhu a do popření sune děj v Pompejích. Zase musím vytknout, že strhující je až příliš silné slovo. Ano, čtivost vás ponoří do příběhu, to je ale asi vše. Ke konci se děj závratně zrychluje, nutí vás číst, abyste odhalili, jak to je, poněvadž autor převážnou část knihy jen naznačuje. A ano, je napsaná naprosto chytře. Daniel Godrey si umí prostě čtenáře u své knihy udržet. Jen bych vytkla, že autor až příliš věcí nechává nedořečených, že si čtenář potom musí spoustu domýšlet a občas i samotná odůvodnění cestování tam a zpátky časem byla nad lidské chápání.

Chcete se přenést do Pompejí, ať už jsou to napodobeniny starých a dozvědět se něco víc i o jejich tamějších obyvatelích a jejich běžných životů? Tak je to kniha přímo pro vás. Téměř od začátku do konce se budete zdržovat mezi uličkami Pompejí a téměř si myslet, že jste jedním z nich. Pro Pompejany něco nemožného. V knize zakusíte i drsný jejich život, spoustu intrik a nebezpečí, které Nick pocítí až na svém těle. Budete prožívat strach z neznáma jako Kirsten, dokud ji nezachrání člověk, který bude podstatný pro příběh, než by si někdo myslel a který se jako správný fantom objeví až v tu nejnemožnější dobu... Ani gladiátorské hry chybět nebudou.

O knize se můžete více dočíst na stránkách nakladatelství knihyomega.cz
Knihu si můžete zakoupit na e-shopu Knihy Dobrovský