čtvrtek 13. července 2017

Recenze: Všichni jsme nějak vadní - Matthew Norman

Název: Všichni jsme nějak vadní (We're All Damaged)
Počet stran: 293
Žánr: Literatura světová - humor
Překladatel: Jan Sládek

Obálka: Všichni jsme nějak vadní na sebe dle mého úsudku dokáže  hodně upozornit v knihkupectví mezi všemi knihami díky svému názvu. Koho by nezajímalo, o čem ta kniha je, když vlastně říká, že všichni jsou nějak vadní? Například u mě to tak bylo.
   Hezky opět lehce napovídá, kdo se asi nejspíš v knize zjeví po boku hlavní postavy Andyho, a že bude slečna velmi zajímavá jako její různá tetování. Úplné protiklady, podobný osud a stejná bolest. - Kdybyste knize sundali přebal, tak byste uviděli totožnou obálku, ale s takovým hezkým doplňkem - srdcem. Protože jak bylo lehce nastíněno, zlomená srdce je spojovala. Milovali a byli opouštěni.
   Navíc obálka taky předpovídá, že kniha to nebude nudná, že bude spíše plná i občasných bláznivých skutků. - Obálka se ke knize hodí, jen co je pravda. Opravdu si opět hezky pohráli, když se srovná originál s naší verzí.

Andymu nic nechybělo.
Pak ho opustila žena a vše šlo z kopce.
A navíc musí jet do svého rodného města.
Čelit nevyhnutelnému konci jeho dědečka a své minulosti.
A tam potkal svou spásu Daisy.

I když Andy svůj příběh započíná vzpomínkami z osudné noci, kdy ho opustila jeho manželka Karen - v restauraci, kdy prohlásila, že takhle to už dál nechce a on jí místo toho nabídl ochutnat svou porci, získá si vás svým počátečním humorem, ačkoliv rozchod neobnáší nic vtipného. Vzápětí se však Andy vrací do své současnosti a není nic lepšího, než když ho rovnou na začátku knihy srazí cyklista a s modřinou přes celé oko má urazit tisíc mil z New Yorku do Omahy, ke své rodině a dědečkovi. A do nepříjemných vzpomínek a nejen jich. Ještě do spoustu třpytek a Kenů v malých smokinzích aneb Když matka hlásá své názory proti homosexuálům. A to není vše. Do cesty mu přímo Bůh seslal jeho poslední naději, nespoutanou a zábavnou Daisy, která ho chce vytáhnout z jeho deprese po odchodu Karen.

Třebaže může vypadat kostra celého příběhu - nešťastný třicátník se vrací do svého rodného města, kde nachází sama sebe, jako klišé, autor si nechává místo i na jiná dramata a hlavně úrazů v okolí Andyho. Jeho rodina vypadá v médiích jako dokonalá spořádaná rodinka, jejíž formu jeho matka podporuje, jenže tomu tak není. Tichá domácnost se té klasické nepodobá ani trochu. S jeho nejlepším kamarádem se nebaví, vždyť je to taky bratr Karen, a jejichž otci na svatbě svého kamaráda vrazil pěstí. A pak je tu jeho dědeček a záhada okolo Daisy, dívky, která mu pomůže znovu zakotvit ve svém životě. U knihy se tedy nebudete nudit.
Prosí mě, abych jí věřil.
Já ale odvracím zrak a zůstávám sedět.

Jak jsem se jíž zmínila, první stránky se nesou v humorném duchu, neustále se musíte aspoň trochu pousmívat, ale čeho je moc, toho je příliš. Autor se snažil být vtipný téměř celou knihu, až to místy vůbec vtipné nebylo a humor vyšuměl na posledních větách kapitoly do ztracena jen tak. Například bylo trochu přes čáru i výpady odpůrců jeho matky, která se veřejně svými názory zatvrzovala proti homosexuálům, kteří rozvracejí klasické rodiny ženy a muže. Celá zahrada poházená Keny a nafukovací panna k tomu všemu na stromě? Opravdu bláznivé a na pomezí dobrého a trapného humoru. Ale jak název hlásí - jsme vadní a naše činy se v tom odráží.

I přes skřípající humor tu autor ale vypráví příběh zamilovaných a zlomených srdcí. Andy je ten hlavní, ale i Daisy není bez škrábanců, ačkoliv na sobě nedává nic na sobě znát přes neustálý úsměv a její bláznivou povahu. Kniha je po celou dobu ve vtipnějším nádechu, ale najdou se tu občas i chvilky, kdy se na vás žene hodně emocí od hezkých po smutné, to, když si láska s námi zahrává jako s figurkami ve hře a autor hází překvapení, jak se mu zlíbí.
    Navíc autor, ale i překladatel si s textem krásně pohrál a knihu opravdu vypráví Andy. Text se zase moc literárně neliší od jiných a hlavně podobných knih, ale já osobně tu cítila změnu jako by to opravdu Andy ledabyle, ale přesto říkal svému nejlepšímu příteli hovorově, tak jak mu to přišlo na jazyk.

Na dvě odpoledne je takhle kniha dokonalá. Je napsaná lehce a svižně. Přesně typ knihy, který můžete číst v létě - není třeba u toho tolik přemýšlet, je to prostě odpočinkové čtení. Navíc autor nešetří zvraty - očekávejte neustále něco do posledních stran, protože v téhle knize není vše tak, jak to vypadá na první pohled a vše tím hned také nekončí, a což si vás u knihy udrží bezpodmínečně hezkou chvíli. Nakonec se z toho všeho špatného může stát něco krásného, co bude útěchou, ale bude to přesto nadále bolet, jak tomu bývá u lásek. - Jinými slovy tu autor předvádí typickou americkou komedii s lehce dramatickým pozadím.

Hodnocení: 80%

Knihu si můžete zakoupit na stránkách nakladatelství Joty zde -> vadní