Recenze: Hex - Thomas O. Heuvelt

Název: Hex
Počet stran: 337
Žánr: Literatura světová - horory
Rok vydání: 2017
Překladatel: Milan Žáček
Nakladatel: Argo

Obálka: Lákavá, lehce děsivá, naplňující vás očekáváním po skvělém hororu o čarodějnici, která sužuje už přes tři sta let jedno městečko. U téhle knihy obálka splnila svůj hlavní úkol; zaujala. Teď už je jen otázkou, zda tohle zvládne i příběh od holandského autora, který se letos poprvé objevil na české literární scéně.
   Co beze všeho na přebalu zaujme je tvář oné, která je zlým snem nejen pro Black Spring, ale během čtení i pro vás. Zde nijak není v popředí jako v ději, přesto vás však bude mrazit, až budete číst, jak jen stojí ve vaší blízkosti a šeptá záhadná zaklínadla... Je fakt, že vás i přímo do oka trefí název knihy, což je jen dobrá reklama pro knihu, zase ale modrá a žlutá není zrovna kombinace, která by byla slušivá a líbivá v ponuré atmosféře lesní cesty. - Jinak se povedla a skvěle navozuje pocit, jako byste byli v městečku a ona by byla vaší denní realitou.

Každý se jí obává.
Ona je tichá a přesto šeptá.
Kletba visí nad izolovaným městečkem.
Mládež ne vždy dodržuje pravidla...
A tím spustí sled divných věcí.

Již přes tři sta let je Black Spring sužováno kletbou čarodějnice, která je kletbou sama o sobě. Klidná a znepokojující. Nikdo nikdy neví, kde se objeví. Jestli v jejich obývacím pokoji nebo při slavnostech, při nichž jsou v městečku i Lidé, kteří nejsou zasvěceni. Lidé v Black Springu musí dodržovat přísná pravidla, jejichž tělesné tresty jsou doposud stále hojně využívány pro výstrahu těm, co by si chtěli pohrávat s čarodějnicí. I po tři sta letech je stále nebezpečná. Spoutané ruce, zašité oči a zašitá ústa s koutkem šeptajícím zvláštní slova, nutící obyvatelé při soustředěném poslechu k sebevraždě...

Kniha je vyprávěna z různých pohledů obyvatel, především hlavně otce Stevea a jeho syna Tylera, pilně se věnující svému kanálu na YouTube a také soukromé stránce OtOč se svými kamarády, kam ukládá svá videa a zápisky. - Jeho skupinu tvořilo několik jeho kamarádů, z nichž mu zbude jen jeden opravdový, který nechává čarodějnici na pokoji a netýrá ji či nezesměšňuje jako zbylí tři, stahující na všechny obyvatele městečka hrůzu... Po stálých útocích tří mladíků na čarodějnici se začnou dít věci... Mrtví přibývají, lidé se začínají chovat jako zvířata... Mračna se stahují... Až přijde osudný den pro obyvatele; apokalypsa.

A někde v Black Springu čarodějnice přestala šeptat...
a zaposlouchala se.

Jsou různé typy čtenářů. Jsou čtenáři, kteří si knihu vybírají podle anotací a jsou čtenáři, kteří po knize sáhnou díky svým pocitům a náhlé chuti do čtení. U téhle knihy nemůžete být tím druhým knihomolem. U Hex musíte nejdřív na zadní stranu obálky a uvést se do děje, jinak naprosto zmatení budete číst první kapitolu a nechápat, kam vás to autor hodil a proč. Kniha začíná chaoticky, kdy člověku chvíli trvá pochopit, co se vlastně stalo. Nějaký vůz někoho přejel, lidé se sice jdou podívat, ale jinak nic. Jsou vzrušení z akce, ale jelikož se nikdo nechce k čarodějnici přiblížit ani metr, raději to nechávají plavat.

Jak se sám autor v děkovné řeči zmiňuje, výtisk, který teď držíte v ruce je taková druhá verze, i když mu v Holandsku vyšla první a byla vcelku úspěšná. Do druhé knihy zařadil spoustu nových věcí, zasadil dění do Ameriky, ponechal holandské prvky a samozřejmě upravil konec - ať si to čtenáři užijí, tak jako on si užíval knihy z pera Dahla. Nabízí se tu zde tedy otázka, která kniha, zda-li první, nebo druhá, jež spatřila světlo v Česku byla lepší. To možná posoudí ti, kteří ovládají holandský jazyk, či podplatí nějakého Holanďana, aby jim vyzradil konec knihy, jak sám radí autor.

Její křehké tělo se dotykům podvolovalo, ale ona sama neustupovala
 - jen svou mrtvou, zašitou tvář natáčela všude tam, kde zrovna ucítila dloubnutí.

Krátce po vydání si Hex vedlo velmi dobře na různých knižních stránkách, hodnocení se drželo až sto procent! A to samozřejmě naláká každého knihomola - proč by se mu kniha nemohla líbit natolik jako dalším čtenářům, kteří knihou byli naprosto uchváceni? Tohle není nikdy možné. - Kniha se odehrává v dnešní době, což mi přijde jako značná škoda, jelikož kniha vypadala jako takový román z malého městečka, kde se každý zná s každým a čarodějnice je teoreticky nevyžádaný bonus v podobě mucholapky, která vás jednou chytne a už nikdy nepustí. Každý se jí bojí, berou ji jako největší zlo, co je mohlo potkat, a přesto se jí i pár jedinců dovolí šikanovat. - Možná, kdyby se příběh čarodějnice Katherine odehrával v době, kdy opravdu žila a ne v moderní době, bylo by to ještě lepší, a možná vážně povedené, kdyby autor dal Katherine mnohem více prostoru.

„Naprosto, úžasně originální.“ Originální možná, ale u toho to asi tak skončilo. Kniha mi přišla jako spíš ten román o městečku, v němž se lidé mají teoreticky rádi, záhy se začnou nenávidět a ve městě vypukne krvavá vřava. Jak samo o sobě bylo v knize nastíněno, zlo většinou nebývá tím, čím si myslíme, ale tím, co máme dennodenně před očima a stýkáme se s tím. Jedna vlna paniky zažehne celé město a je konec. - Hex bylo místy opravdu nezáživné, do četby jsem se osobně nutila, autor sice trochu popisoval historii, ale opět mohl s tím jít více ven jako s tím, co Katherine v minulosti spáchala. Byly ale momenty, kdy autor opravdu bodoval a vyvolal ve vás vzrušení z toho, co se dělo. To bylo opravdu jedinečné. Nemohu ale jinak říci, že je kniha špičkový čarodějnický thriller.

60%