Recenze: Maminčin mazánek - Sarah Flint

Název: Maminčin mazánek (Mummy's Favourite)
Počet stran: 263
Žánr: Literatura světová - detektivky
Překladatel: Jana Brosová
Nakladatel: Omega

Obálka: Co na první pohled opravdu a nečekaně postřehnete je název knihy a jméno autorky. Tím by vás kniha mohla nalákat, protože zbytek, co pěje v černi není až tak moc důležitý, poněvadž už název vyzrazuje, o čem kniha bude. Název Maminčin mazánek a taková temná obálka zřejmě nebude román, ale pořádný mrazivý příběh, který by mohl potěšit. - Jestliže byste českou obálku porovnali se zahraniční, moc velké rozdíly v obálkách nenajdete. Stejné barvy písmen, černá jako černá, jen lehce posunuté obrazy matky se svým oblíbencem, jdoucí vstříc své smrti. Tentokrát však žádné komentáře typu - skvělý příběh, mrazivý po celou dobu čtení. Naneštěstí, co se týče našeho vydání.
   V podobném duchu jsou i předsádky. Jednou společná dvojice, po druhé prázdná a temná cesta, bez jakékoliv stopy po člověku. Tak jako se dělo v životech obětí. Jednou byli zde, po druhé ani jediný vlas po nich nezbyl.

On nebyl nikdy oblíbeným synem.
Teď za to pykají ostatní.
Pohřbení spolu.
Jeden živý, druhý mrtvý.
Jeho experiment započal.

Matky se svými dětmi, které mají radši než ty druhé, mizí. Beze stopy. Vrah si je vyhlédne a než by řekly mazánek, už leží v zemi pod poklopem. A trpí. Vrah je chce nechat trpět, jako on, když byl malý kluk a jeho bratr byl milovaný mazánek na rozdíl od něho. Jejich mazánky zavraždí a nechá je pohřbené s nimi, aby se mučily. První matky spojovala jedna věc; temná strana manželství.

Kniha je z velké části z pohledu konstábla Charlie, která se nijak neliší od svých ostatních literárních přátel, jelikož opět je jedna z dalších, jenž má svá temná tajemství z minulosti, nosící je jako kříž na svých bedrech. Pro samotný vývoj knihy, ba i případu zcela nepodstatné. Něco hrozného se stalo, Charlie se jak jinak viní, že je to její vina a s matkou na tomhle bodě jejich konverzace mrzne. Z jedné strany se tak nějak pořád viní z toho, co se stalo, záhy je však ale ta špičková na přesný popis pachatelů, nikdy nezapomene žádný obličej a do vší akce se jen hrne, že toho má opravdu až nad hlavu. Místy je opravdu až plno pouze její postavou. Za její honbou po útočnících jejího kamaráda a vraha mazánků, po jejím boku věrně stojí její nadřízený Hunter, postarší stařík, na kterého se problémy s kriminálníky jen lepí.

Kupodivu mě až překvapilo, že poté, co nakladatelství Omega knihu vydalo, objevuje se téměř všude a všichni jsou z ní nadšeni. Opravdu ale všichni? Maminčin mazánek má originální zápletku - vrah unáší maminky a jejich oblíbené děti, a ještě je k tomu pohřbí, ale celá kostra příběhu nebyla zas tak světoborná. Kniha se četla jakžtakž, nemáte u ní pocit, že byste museli každou její další větu hltat, abyste se dočetli do konce a též k dlouho očekávanému jménu vraha. Jediné, co z toho klidného příběhu knihu vytáhlo, byly kapitoly z pohledu vraha. Ať už vzpomínal na své dětství, kde vše začalo, anebo jeho naplánovanou akci útoku na další dvojici, poněvadž Charlie je takový typ postavy, který mě vbrzku omrzel.

Navíc když to vezmeme kolem a kolem, porovnáme pár knih tu a tady, tak je to opět podobně jako u všech dalších knih. Pozadí celého příběhu nebylo opět nic, u čeho byste se zarazili, lapali po dechu a řekli: to jsem tedy nečekal/a. Tak nějak se to dá odvodit už od první kapitoly vraha. Maminčin mazánek je slabší kniha. Sice může většinu čtenářů, kteří si tak moc nevybírají, potěšit, ale ty, jenž ve dne v noci řeší každou další knihou se špičkovými detektivy případy, to může být značné zklamání. Převážně je kniha taková neutrální. Nepotěší, ale ani nenadchne. Naštěstí se kniha netáhla a končila ještě pod tři sta stran, což bohatě k její smůle stačilo.

60%

O knize se můžete více dočíst na stránkách nakladatelství knihyomega.cz
Pokud Vás ale kniha i tak zaujala, můžete si ji koupit na stránkách e-shopu Knihy Dobrovský