Recenze: Mléko a med - Rupi Kaur

Název: mléko a med (milk and honey)
Počet stran: 206
Žánr: Poezie
Překladatel: Petr Teichman
Nakladatel: Omega

Obálka: Vždy je velkým a hlavně kladným bodem, pokud se v překladové literatuře nechá jeho původní obálka, jako se tomu stalo známému bestselleru v zahraničí, a doufejme i nadcházejícímu bestselleru v České republice, knize mléko a med, nebo-li milk and honey.
   Ačkoliv je celá vizuální stránka knihy černá a obálku s předsádkami zdobí dvě včely včetně bílých nadpisů, této knížce černá sluší. Ať už je to kvůli obsahu, či elegantnosti černé barvy. Pod slupkou temné barvy se přeci jen ukrývá i paprsek světla… Sice nemusí, ale může zaujmout mezi všemi ostatními knihy, třebaže je černá. Čtenář, který zná Rupi Kaur po knize sáhne automaticky, myslím si však, že i takhle minimalisticky založená obálka přiláká spoustu dalších lidí. Netřeba říkat, že o knihu už byl takový zájem, že se chystá dotisk.

Byla zraňovaná.
Byla milující a milována.
Jeho náručí opuštěná.
A její srdce se začalo uzdravovat.

Jak bylo naznačeno, sbírka básní je rozdělena do čtyř velkých kapitol, které se podle osobního a hlavně citového rozvoje jmenují zraňovaná, milující, opouštěná a odpouštějící, v originále the hurting, the loving, the breaking a the healing.

V první kapitole je to, co zažívá či by snad ani neměla zažít žádná dívka. První polibek, ať už je v pěti letech, či ne, milování, jenž není milování, a z čeho si dívka neodnese nic. Jen prázdný pocit a vzpomínku na ruce, které se jejího těla dotýkaly. Ruce blízkých lidí – mužů, s nimiž vyrůstala, ty ruce se neměly malých holčiček dotýkat, tak jak oni činili, a ruce chlapů, kteří hledali jen místo na přenocování. Nic víc, nic míň.
   Druhá, lehce hrubá, lehce něžná kapitola milující. V této části jsou součástí myšlenky na něho, když na ní hrál jako na hudební nástroj a ona vyluzovala ty nejlepší zvuky, které z ní dokázal vydolovat jako zkušený hudebník ženského těla. Jaké to bylo, když pro něj byla vším a jaké to pak bylo, jestliže začal trávit čas více v práci a jeho sny ovládala jiná.
   Třetí část opět už napovídá z názvu, že vše krásné jednou skončí a nahradí ho pocit každého zlomeného srdce a myšlenek, co se stalo a proč, že v jeho náruči již usíná jiná. Rupi krásně provedla čtenáře i tímto obdobím, jímž si žádný zamilovaný člověk nechce procházet.
   A po bolestném rozchodu přijde pomalé uzdravení. Srdce sesbírá své kousky a dívka se naučí milovat sama sebe, jaká je, její tělo, třebaže není dokonalé… A nejen to. I svou vnitřní krásu, a lidé ji budou mít rádi tak jako ona sebe sama.
   Každý, kdo četl milk and honey v angličtině, mohl být oprávněně skeptický vůči českému překladu. A není se čemu divit, protože něco tak neskutečně poeticky laděného a neuvěřitelně procítěného nemůže být přeci přeloženo, aby to neztratilo své kouzlo, které čtenář cítí vždy, zda-li čte v původním jazyce, navíc poezii. Jak se říká, originál je nejlepší. Ale! Nakladatelství Omega tentokrát nezklamalo. Překladatelovi Petru Teichmanovi se podařilo nemožné: zanechat v knize to důležité: procítěné myšlenky Rupi Kaur. Z velké části jsou básně neuvěřitelně krásné jako v originále, i když občas nějaké to slovíčko skříplo.

Básně jsou navíc doplněny výstižnými ilustracemi, toho, co v daný moment je hlavní myšlenkou. Krásné minimalistické kresky od děvčátka po včelí úl, které dodají básním ten pocit, jaký ve vás mají probudit během četby. Je to takový pocit, jenž nejde ani popsat slovy, jaký je. Ve čtenáři prostě je, někde v hrudníku, nehodlající vás opustit jen tak. Už jen pro tenhle cit je radost knihu číst. Mimo to ve vás básně zanechají pocity, že i vy můžete být milováni, milující, ale být dotknuti druhou stranou lásky a to být opuštěni a odhozeni jako rozbitá hračka.

Za přečtení stojí rozhodně, jak v angličtině, ale i v češtině. A nejen jednou. Milk and honey má kouzlo i při několikátém čtení, takže si pozornost zaslouží od vícero čtenářů, ale i od jednotlivce, jelikož každým dalším přečtením básní, se víc a víc odhaluje jejich poslání. Prvně se však mějte rádi.

100%

O knize se můžete více dočíst na stránkách nakladatelství Knihy Omega - Mléko a med
Knihu si můžete zakoupit na e-shopu Knihy Dobrovský - Mléko a med